نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

هشدار ناسا نسبت به خطر سقوط فضاپیمای بازنشسته به زمین

مقامات آژانس اطلاعات دفاعی سازمان فضایی ناسا اعلام کردند یک فضاپیمای بازنشسته این سازمان قرار است پس از نزدیک به ۲۱ سال حضور در مدار روز چهارشنبه دوباره وارد اتمسفر زمین شود، ممکن است این فضاپیما در یک سناریوی بد با منطقه ای مسکونی برخورد کرده و تلفاتی به بار آورد. البته محاسبات انجام شده این احتمال را بسیار اندک می داند.

به گزارش سیناپرس، بر اساس اعلامیه سازمان فضایی ناسا، فضا پیمای تصویر گر طیف ‌سنجی خورشیدی با انرژی بالا Reuven Ramaty (RHESSI) که طی ماموریت خود شعله‌ های خورشیدی و پرتاب ‌های جرم تاج  قدرتمند خورشید را در مدار پایین زمین رصد می کرد، در حال سقوط به سطح زمین است. این فضاپیمای تحقیقاتی از زمان پرتابش در سال ۲۰۰۲ تا زمانی که در سال ۲۰۱۸ از رده خارج شد، مورد استفاده قرار گرفت.

سازمان فضایی ناسا همچنین اعلا کرد: فضاپیمای RHESSI در طول فعالیت خود بیش از ۱۰۰ هزار رویداد پرتو ایکس را ثبت کرد که این اطلاعات و داده های ارزشمند به دانشمندان کمک کرد تا بیشتر در مورد انرژی شراره های خورشیدی بیاموزند.

وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا پیش بینی کرده است که فضاپیمای فوق تقریباً در ساعت ۹ و نیم امشب به وقت محلی در آمریکا به جو باز خواهد گشت.

بررسی های انجام شده نشان می دهد: احتمال اندکی برای برخورد این فضاپیما با مناطق مسکونی وجود دارد، البته کارشناسان ناسا خاطرنشان کردند که شانس آسیب دیدن افراد از زباله ‌های ناشی از این سقوط تقریباً ۱ در ۲۴۶۷  است زیرا این فضاپیمای ۳۰۰ کیلوگرمی تقریبا به طور کامل  در حین فرود خواهد سوخت.

به گزارش سیناپرس، بر اساس گزارش سرویس ملی محیط زیست، ماهواره، داده و اطلاعات اداره ملی اقیانوسی و جوی، سالانه بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ شی ردیابی شده به طور متوسط وارد جو زمین می شوند. زباله های فضایی از زمان پرتاب ماهواره اسپوتنیک ۱ در ۴ اکتبر ۱۹۵۷ در اطراف زمین جمع می شوند، اگرچه بیشتر آنها در هنگام ورود مجدد می سوزند و بیشتر قطعات باقی مانده نیز در اقیانوس ها فرود می آیند.

بر اساس داده‌های ثبت شده در ۵۰ سال گذشته، هر روز یک تکه زباله فضایی به زمین می ‌افتد، اگرچه هیچ مورد مرگ یا جراحت جدی در نتیجه آن وجود نداشته است.

مترجم: رضوان خندان

منبع: foxnews

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل