نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

 ۲۱ ماهواره جدید استارلینک در مدار قرار گرفتند

شرکت خصوصی فضایی اسپیس ایکس روز چهارشنبه با موفقیت بیست و یک ماهواره استارلینک نسل دوم را در یک روز صاف با آسمان آبی در فلوریدا به مدار زمین پرتاب کرد، البته ماموریت روز چهارشنبه با مشکلات کمی رو به رو شد و در نهایت با موفقیت به پایان رسید.

به گزارش سیناپرس، الون ماسک با جدیت در حال پیش برد برنامه اینترنت ماهواره ای استارلینک بوده و به همین دلیل با سرعت ماهواره های جدید این مجموعه را در مدار زمین مستقر می کند. ماموریت فوق حدود ساعت ۱۰ و ۳۱ دقیقه صبح به وقت آمریکا و شب گذشته به وقت ایران پس از چند تاخیر انجام شد. زمانی که این راکت حامل ماهواره، ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال را ترک کرد، بهیچ مشکلی پدیدار نشده و موشک فالکون ۹ مورد استفاده در فاز اول این ماموریت نیز با موفقیت روی یک سکوی شناور در اقیانوس اطلس فرود آمد.

این ماهواره های جدید به اسپیس ایکس اجازه می دهند تا با دستگاه های فعال کننده اینترنت خود به تکمیل این سیستم در مدار پایینی زمین ادامه دهد. به گزارش سیناپرس،نسل دوم ماهواره های استارلینک جایگزین ماهواره های نسل اول این سامانه می شوند که زودتر از برنامه ریزی اولیه از مدار خارج شدند.

این ماهواره های ارتقا یافته در نهایت بخش عمده ناوگان استارلینک در اطراف زمین را در ارتفاع ۵۳۴ کیلومتری را تشکیل خواهند داد. اسپیس ایکس در ابتدا قصد داشت مجموعه ای از ماهواره های V2 با اندازه کامل را با موشک استارشیپ خود که بزرگترین موشک این شرکت است، به فضا بفرستد، اما این موشک هنوز در مراحل آزمایشی خود است و آخرین پرواز آزمایشی آن روز دوشنبه پس از یک مشکل در بخش فشار، به تعویق افتاد. پرواز فوق برای امروز ،  پنجشنبه برنامه ریزی شده است.

به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت که ماهواره‌ های کوچکتر  mini v2  هنوز هم اکثریت پیشرفت‌ ها را نسبت به ماهواره‌ه ای نسخه 1.5 قبلی دارند. در حال حاضر اسپیس ایکس دارای بیش از ۴ هزار ماهواره استارلینک است که به دور زمین می چرخند، اما قصد دارد این تعداد را به میزان زیادی افزایش دهد. این شرکت فضایی مجوز قرار دادن ۱۲ هزار ماهواره دیگر استارلینک را در مدار دارد.

ماهواره‌های مجموعه استار لینک برای ارائه خدمات اینترنت پر سرعت و پهنای باند بالا به مکان ‌های دور افتاده در سراسر جهان ایجاد شدند. با این حال، برخی از کارشناسان معتقدند که مستقر شدن این تعداد ماهواره در مدار زمین  می ‌تواند در عملکرد رصدخانه ها اختلال ایجاد کند.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: upi

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل