دولت از بخش خصوصی صنعت هوایی حمایت کند

وی که کارشناس مدیریت فرودگاهی بوده و به عنوان یکی از دست‌اندرکاران بخش خصوصی هوافضای کشور مدت‌هاست در این عرصه فعالیت می‌کند، با تاکید به کم توجهی دولت به صنعت هوایی و هوانوردی گفت:  در ایران در هر زمینه ای وزارت خانه مربوطه وجود دارد، مثل وزارت ورزش ولی در بخش هوایی و هواپیمایی این اتفاق نیفتاده است.
قاسمی با ارایه پیشنهاد ایجاد وزارتخانه مستقل هوافضا در کشور به دولت گفت: ایجاد چنین نهادی مفید خواهد بود و می‌تواند به صورت متمرکز به این صنعت رسیدگی کند.
وی با انتقاد از وضع نابسامان نهادهای هوایی و هوانوردی در وزارت‌خانه‌های فعلی ادامه داد: به عنوان مثال سازمان هواپیمایی کشوری در وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته و از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست و شخص وزیر نیز زمان لازم برای توجه شایسته‌ به این حوزه ندارد.
دکتر قاسمی در پاسخ به این انتقاد که در صورت ایجاد وزارت هوافضا در سایر حوزه‌ها نیز انتظار مشابهی به وجود می‌آید، گفت: هوافضا و هوانوردی در واقع لبه فناوری است و اهمیت بالایی دارد که می‌تواند در سایر حوزه‌ها حتی بخش‌های سیاسی و اجتماعی نیز تاثیر گذار باشد. بنابراین توجه به این صنعت باید بیشتر از بقیه حوزه ها باشد.
وی با تاکید به اهمیت صنعت هوایی و هوانوردی در جامعه نیز گفت: برای درک تاثیر این صنعت باید گفت وقتی یک هواپیمای دونفره سقوط می‌کند توجه تمام دنیا به این مساله جلب می‌شود، در حالی که سالانه بیش از ۲۵۰ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای کشته می‌شوند و چنان توجهی به این موضواعت نیست.
وی ادامه داد: همچنین با اتفاقاتی مثل پرتاب ماهواره فجر ایران در صدر اخبار جهان قرار گرفت و این در حالی است که در صنایع دیگر چنین حساسیتی وجود ندارد.
دکتر قاسمی گفت: اگر بنده معتقد به ایجاد وزارت‌خانه مستقل در این حوزه هستم به این دلیل است که این صنعت برای کشور هم از نظر سیاسی و هم اجتماعی و استراتژیک و هم نظامی بسیار مهم بوده و تاثیر بسیار زیادی در تمام صنایع دارد.
وی ادامه داد: البته نه اینکه فقط مشکل اصلی نداشتن وزارتخانه است بلکه چون این حوزه تاکنون متولی قدرتمندی نداشته است، دچار بی مهری و بی توجهی شده است.
این کارشناس بخش خصوصی گفت: دولت در زمینه هوافضا باید به مصوبات پیشین نیز درست عمل کند و اصل ۴۴ قانون اساسی را جدی بگیرد و با واگذاری امور به بخش خصوصی از این بخش حمایت کافی داشته باشد.
دکتر قاسمی با اشاره به توانمندی‌های موجود در شرکت‌های خصوصی واقعی هوافضایی گفت: تعداد زیادی از فعالیت‌هایی که در حال حاضر به نام بخش‌های دولتی است، در واقع در بخش خصوصی انجام شده و در این بخش با وجود توانمندی‌های علمی، تخصصی و اجرایی تنها مشکلات مالی وجود دارد.
وی با تاکید بر لزوم حمایت از بخش خصوصی به عنوان مجری فعالیت‌های هوافضایی ادامه داد: در بخش هوایی و هوانوردی اگر به جای انتقال فناوری به فکر طراحی از صفر باشیم محکوم به شکست خواهیم بود.
قاسمی گفت: به عنوان مثال در صنعت هواپیماسازی و برای ساخت هواپیماهای بزرگتر در ایران باید با شرکت‌های مطرح دنیا وارد مذاکره شد، زیرا که هیچ خط هوایی حاضر به خرید هواپیمای ساخت داخل نیست و این یک واقعیت تلخ است که باید پذیرفت. ولی می توان با یک راهبرد درست و انتقال فناوری، خطوط هوایی داخلی را عادت به استفاده و خرید هواپیمای داخلی داد.
وی در پایان با اشاره این که استقلال بیش از حد در فناوری خیلی منطقی و عاقلانه نیست گفت: بنده هم به این امید هستم که روزی ایران به فناوری ساخت هواپیماهای پهن پیکر دست پیدا کند. هواپیمایی که ایرانی و خارجی مشتاقانه از آن استفاده کنند. اما دست یابی به ساخت و تولید در سایه انتقال تکنولوژی سریع‌تر و عاقلانه تر خواهد بود.
گفتنی است، دکتر خلبان مسعود قاسمی نایب رییس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران است، مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی تکنولوژی هواپیما (مکانیک-گرایش تعمیر و نگهداری) گرفته و مدرک دکترای خود را نیز در حوزه مدیریت گرفته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا