نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فضاپیمای سرنشین دار هندی آماده ماموریت شد

آژانس فضایی هندوستان در قالب برنامه موسوم به ماموریت برنامه گاگانیان قصد دارد نخستین فضانوردان خود را بدون کمک سایر کشورها به ماموریت های فضایی اعزام کند. در حال حاضر آزمایش های فنی این فضاپیما با کمک متخصصین روسیه انجام شده است.

به گزارش سیناپرس، در تابستان سال ۲۰۱۸، نارندرا مودی، نخست وزیر هند، رسما اعلام کرد: کشورش اولین گروه فضانوردان خود را تا تابستان سال ۲۰۲۲ به مدار زمین می فرستد. این رویداد به نوعی برنامه ریزی شده بود که مقارن با هفتاد و پنجمین سال استقلال هند از بریتانیا انجام شود و نام این پروژه گاگانیان  Gaganyaan  انتخاب شد که در زبان سانسکریت به معنی وسیله نقلیه ای به بهشت می شود.

در حالی که سه خدمه در ابتدا قرار بود در قالب این برنامه پنج تا هفت روز را در مدار بگذرانند، گروهی از فضانوردان هندی دوره های آموزشی ویژه ای را در روسیه پشت سر گذاشتند. متاسفانه در زمستان سال ۲۰۲۲ اعلام شد که به دلیل همه‌ گیری ویروس کرونا که اساسا بسیاری از پروژه های فضایی هندوستان از جمله پروژه مطالعات مریخ را متوقف کرد، ماموریت Gaganyaan نیز به تعویق افتاده است.

طی ماه های اخیر اما هندوستان با سرعت بیشتری در حال پیگیری اجرای این ماموریت و تاریخ سازی فضایی بوده و روز گذشته یکی از مقامات دفتر معاون نخست وزیر و وزیر صنعت و تجارت روسیه به خبرنگاران گفت:متخصصین آژانس فضایی روسیه در حال انجام آزمایش های آیرودینامیکی خودروی بخش ویژه فرود و سیستم نجات اضطراری فضاپیمای سرنشین دار گاگانیان هند هستند.

در این گزارش اعلام شده است:‌ ما در اجرای برنامه ایجاد فضاپیمای سرنشین دار هندی گاگانیان به این کشور کمک می کنیم.  قرار دادهایی برای آزمایش تونل باد مدل های فرود و سیستم نجات اضطراری فضاپیمای سرنشین دار هندی برای ماموریت گاگانیان منعقد شده و تیم های مهندسین روسیه و هندوستان در این رابطه با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

به گزارش سیناپرس، این مقام ارشد روسیه در ادامه توضیحاتش افزود: این کشور همچنین در حال انعقاد قرارداد هایی برای تامین مجموعه ‌های لباس پرواز و مجموعه صندلی‌ های خدمه هندی و سنسورهای سرعت فضاپیما است.

به گفته دفتر مانتوروف، برنامه های فضایی سرنشین دار و ناوبری ماهواره ای اکنون زمینه های کلیدی همکاری فضایی بین دو کشور روسیه و هندوستان به شمار می رود و علاوه بر این، طی ماه های آینده توجه زیادی به آموزش فضانوردان هندی می شود.

پیش از این، سرگئی پوزدنیاکوف، مدیر کل شرکت Zvezda، به خبرنگاران گفته بود که لباس‌ های فضایی و لوازم جانبی آن و همچنین صندلی ‌های ضربه ‌گیر برای مأموریت فضاپیمای سرنشین ‌دار گاگانیان هند آماده است.

مترجم: ندا جوادهراتی

منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل