نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

انجام نخستین راهپیمایی فضایی سال ۲۰۲۳

شب گذشته دو فضانورد روسی در سومین تلاش خود برای انتقال یک رادیاتور و یک ماژول آزمایشی به خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی، محل اقامت خود در مدار زمین را ترک کردند. این نخستین پیاده روی فضایی در سال ۲۰۲۳ محسوب شده و بیش از شش ساعت به طول انجامید.

به گزارش سیناپرس، شب گذشته برای فضانوردان ایستگاه بین المللی فضایی، شب پر استرس و سختی محسوب می شد، زیرا نخستین عملیات پیاده روی فضایی سال ۲۰۲۳ در بخش روسیه از ایستگاه مداری زمین برنامه ریزی و اجرا شد. پیاده روی فضایی اصطلاحی است که برای انجام ماموریت های خارج از فضاپیماها یا ایستگاه بین المللی فضایی مورد استفاده قرار می گیرید. این ماموریت ها عمدتا با هدف نصب، راه اندازی یا تعمییر تجهیزاتی انجام می شوند که باید بیرون از محل سکونت فضانوردان قرار داشته باشد.

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه، عملیات پیاده روی فضایی شش ساعت و ۴۰  دقیقه ای توسط فضانوردان ماموریت شصت و نهم ایستگاه بین المللی فضایی، سرگئی پروکوپیف و دیمیتری پتلین در ساعت ۹ و ۴۰ دقیقه شب گذشته به وقت شرقی ایالات متحده آمریکا آغاز شد.

در طول این پیاده ‌روی فضایی، دو فضانورد فوق الذکر یک رادیاتور را از ماژول Rassvet به ماژول علمی Nauka منتقل کردند.

در این ماموریت فضانورد دیگری به نام آندری فدیف نیز با استفاده از بازوی رباتیک آژانس فضایی اروپا به فعالیت های رباتیک از داخل ایستگاه فضایی بین المللی کمک کرده و نقش حمایتی را برای دو همکار خود ایفا کرد.

به گزارش سیناپرس، پیش از این پروکوپیف و پتلین دو بار برای انجام این عملیات پیاده ‌روی فضایی تلاش کرده‌ بودند که هر دو تلاش با شکست مواجه شده بود. یک ماموریت در ماه نوامبر به دلیل شکستن پمپ لباس فضانوردی لغو شده و  سپس در ماه دسامبر، فضاپیمای روسی سایوز با نشت مایع خنک‌کننده مواجه شد و به همین دلیل این عملیات دوباره متوقف شد.

سازمان فضایی ناسا روز سه ‌شنبه در رابطه با این ماموریت گفت: این دو فضانورد خواب خوبی داشته ‌اند در حالی که بقیه خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی تمام شب را به تمیز کردن سخت ‌افزار تحقیقات زیست‌ شناسی ادامه داده و آزمایش هایی را با هدف مطالعه چشم و مغز انسان در فضا انجام می ‌دهند. به گزارش سیناپرس،علاوه بر این شب گذشته  یک جفت لباس فضایی نیز توسط فضانوردان مقیم ایستگاه فضایی سرویس و آماده سازی شد.

گفتنی است در کنار ماموریت سنگین دو فضانورد اهل روسیه،  فرانک روبیو و استفان بوون مهندسان پرواز ناسا نیز روز سه ‌شنبه با هم کار کردند تا مرکز آزمایش زیست ‌شناسی سلولی  واقع در ماژول آزمایشگاهی کیبو را تمیز کنند.

به گزارش سیناپرس، در خاتمه گفتنی است دو برنامه پیاده روی فضایی دیگر برای روز های آتی در دستور کار فضانوردان قرار دارد که یکی از آن ها سه شنبه هفته آینده و دیگری برای چهارم ماه آینده میلادی برنامه ریزی شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: upi

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل