رئیس جهاددانشگاهی واحد تربیت مدرس خبر داد: فعال سازی ظرفیت های راکد کشور و ایجاد فرصت های جدید مبتنی بر دانش روز و فناوری های جدید می تواند ضمن تولید ارزش افزوده معنادار و اشتغال زایی جوانان، از مهاجرت قشر تحصیلکرده و نخبه کشور جلوگیری کند.
دکتر مهدی ذاکری، رئیس جهاددانشگاهی واحد تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: نظر به دیدگاه متخصصین حوزه علم اقتصاد، رشد تولید نیازمند جذب نیروی کار و تولید درآمد است؛ درآمد اشخاص باعث تحریک تقاضا برای مصرف بیشتر می شود و به صورت یک چرخه، افزایش تقاضا انگیزه تولیدکنندگان را برای جذب نیرو و افزایش تولید بیشتر بالا می برد. افزایش تولید نهایتا منتج به عرضه بیشتر و تعادل بخشیدن به قیمت ها که همان مهار تورم است، می شود.
وی افزود: اگر بخواهیم در اهتمام به شعار سال اقدامی شاخص انجام دهیم، فعالیت هایمان باید در راستایی قرار بگیرد که منتج به تولید محصول و پاسخگوی نیاز بخش های مختلف جامعه باشد تا بتواند بر تولید، اشتغال، درآمدزایی و ایجاد ارزش افزوده تاثیر بگذارد و ظرفیت های کشور از حالت بالقوه تبدیل به بالفعل شود.
ذاکری اظهارداشت: جهاد دانشگاهی تربیت مدرس به عنوان یک واحد پژوهشی در جهاد دانشگاهی شناخته می شود. این واحد همواره تمرکز خود را در سه بخش پژوهشی، آموزشی و فرهنگی بر مطالعه و پژوهش در حوزه های کاربردی و فناورانه قرار داده است به همین منظور پروژه هایی که عموما در دست مطالعه دارد، کارفرما محور و با ظرفیت تولید محصول هستند.
به گفته وی، فازهای تولید آزمایشگاهی و تولید صنعتی این محصولات از جمله اهداف اصلی پژوهش های واحد تربیت مدرس است که می توان از پروژه هایی نظیر استحصال فلزات گرانبها از ضایعات الکترونیکی، استحصال فلزات گروه پلاتین از کاتالیست های مستعمل، تولید فلوریت اسید گرید در این خصوص نام برد.
ذاکری به سیناپرس گفت: واحد تربیت مدرس در گام بعدی با هدف انتقال دانش فنی به حوزه های مرتبط، با پروژه های در دست اقدام این مجموعه، دوره های آموزشی مبتنی بر دانش کسب شده از پژوهش های خود را تدوین کرده و توانمندسازی و ارتقاء دانش فنی فعالان این حوزه ها را سرلوحه کار خود قرار داده است؛ واحد تربیت مدرس تاکنون بدین منظور نزدیک به 50 دوره آموزشی طراحی، تدوین و اجرا کرده و به حدود 1000 نفر از مهندسان، تکنسین ها و فعالان حوزه فرآوری، استخراج و کشف معادن، خدمات آموزشی ارائه داده است.
رئیس جهاددانشگاهی واحد تربیت مدرس یادآورشد: از جمله این دوره های آموزشی می توان به دوره هایی نظیر؛ «طراحی هیپ لیچینگ و هیپ بایو لیچینگ در مقیاس صنعتی»، « فراوری خشک سنگ آهن با رویکرد روش های نوین و کاربردی»، « انتخاب و محاسبه وضعیت ماشین آلات در فراوری مواد معدنی»، عیب یابی کارخانجات فراوری مواد معدنی، کاربرد کنترل فرایند پیشرفته در صنعت فراوری مواد معدنی، کاربرد هوش مصنوعی در صنعت فراوری مواد معدنی، تربیت کارشناس HSE در معادن، آتشباری در معادن و… اشاره کرد.
وی تاکید کرد: همچنین فرهنگ سازی در خصوص کار و تولید و انجام پژوهش هایی که منتج به تولید محصول شود یکی از سر فصل های اصلی حوزه فرهنگی این واحد در تدوین برنامه های فرهنگی برای جامعه دانشگاهی است و مرکز مطالعات آینده پژوهی فرهنگی این واحد مطالعات مبسوطی را در خصوص گردآوری تجربه های جهانی برای ارتقاء اثربخشی تحقیقات دانشگاهی مرتبط با رفع نیازهای جامعه در دست اقدام دارد.
وی به اهمیت اجرای این اقدامات پرداخت و در این خصوص به سیناپرس گفت: فعال سازی ظرفیت های راکد کشور و ایجاد فرصت های جدید مبتنی بر دانش روز و فناوری های جدید می تواند ضمن تولید ارزش افزوده معنادار، فرصت های بسیاری را در زمینه اشتغال ایجاد کند. از سوی دیگر این فعالیت ها به دلیل دانش بنیان بودن قادرند که قشر تحصیلکرده را در فرایند تحقیق، توسعه و اجرا درگیر کنند و از مهاجرت آنان به کشورهای دیگر جلوگیری نمایند.
ذاکری عنوان کرد: بخش عمده ای از مشکلات کشور به دلیل اقتصاد تک محصولی است و حرکت در مسیر نوآوری و پژوهش های دانش بنیان زمینه های خلق محصولات فناورانه نوین مبتنی بر نیازهای روز جامعه جهانی را فراهم آورده و کشور را از وابستگی به نفت خواهد رهانید و قطعا به رشد اقتصادی کشور شتاب قابل ملاحظه ای خواهد بخشید.
وی در پایان یادآورشد: دولت باید به طور واقعی دغدغه تولید و اشتغال را داشته باشد. وقتی این دغدغه واقعی شود سیاستگذاری برای رفع موانع تولید، تسهیل روند تجاری سازی ایده های کاربردی، حمایت مالی موثر از فعالیت های دانش بینان، توسعه زیرساخت ها و … انجام خواهد شد اما متاسفانه هنوز چنین دغدغه ای در کشور دیده نمی شود.
گفتگو: فرزانه صدقی
No tags for this post.