نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نخبگان علمی در خط مقدم توسعه کشور قرار دارند

هر جامعه ای با کسب دانش و آگاهی قدرت پیدا می کند. گرداننده های اصلی این عنصر نخبگان هستند؛ افرادی که می توانند با تکیه بر دانش و آگاهی خود ضمن ثروت اندوزی برای کشورشان، مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه شان را نیز برطرف کنند.

به گزارش سیناپرس، حسین خسروی اسفزار، نماینده مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهارداشت: محور توسعه هر کشوری علم است. هر کشوری با علم و آگاهی قدرت پیدا می ‌کند. در این محور توسعه، نخبگان علمی در خط مقدم قرار دارند و در تبدیل ایده به ثروت موثر خواهند بود. نظام باید قدرشناس نخبگان علمی باشد و زمینه اشتغال و آسایش فکری نخبه‌ ها را فراهم آورد. نخبگان نیز باید قدردان نظام باشد و به کشور خود خدمت کنند. اولویت نخست نخبگان کشور باید کمک به تدوین برنامه هفتم توسعه با تکیه بر مساله‌ محوری و تحقق شعار سال «مهار تورم، رشد تولید» باشد.

ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: اکنون همه ما با وجود هزینه های فراوان، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنیم. باید برای آینده کشور برنامه و راهکار داشته باشیم و این موضوع از دست نخبگان برمی‌آید زیرا آنها آینده سازان کشور هستند. آنها باید برای رفع این مشکلات، راهکارهایی پیش روی ما بگذارند. کره و ژاپن نیز بدون تکیه بر دیگران به پیشرفت رسیده‌ اند و این گزاره که برای پیشرفت باید به دیگران تکیه کنیم کاملا غلط است.

شناسایی نخبگان با روش های جدید کمی و کیفی

به گزارش سیناپرس، در این بین شناسایی نخبگان حوزه های مختلف علم، فناوری، پزشکی، جامعه شناسی، هنر، ادب و … برای رفع مشکلات جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است. در حال حاضر یکی از رویکرد اصلی بنیاد ملی نخبگان رصد و شناسایی نخبگان حوزه های مختلف است. اخیرا رویکرد بنیاد ملی نخبگان برای شناسایی نخبگان کشور نسبت به چند سال گذشته تغییر پیدا کرده است.

دکتر ناصر باقری مقدم، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در این خصوص اظهارداشت: برای شناسایی نخبگان و مستعدان کشور چند تغییر اساسی رخ داده است. در گذشته سامانه‌ ای داشتیم که نخبگان مشخصات خود را بارگذاری می ‌کردند اما در روش جدید به صورت کمی( با استفاده از ابزارهایی مانند نرم‌ افزارها و هوش مصنوعی) و کیفی( نظر اساتید و برجستگان علمی کشور) نخبگان شناسایی می شوند. همچنین در آیین نامه جدید، معیارهای ما صرفا “علمی” نیست و به معیارهای “اثر بخشی”  نیز توجه کرده ایم؛ علاوه بر معیارهای احراز نخبگی گذشته ( شامل معدل و تعداد مقاله)، به رویکردهای حل مسائل نخبگان نیز توجه شده است از اینرو نخبگانی که بیشترین اثرگذاری را از طریق حل مساله داشته باشند، امتیازات بالاتری را دریافت خواهند کرد.

وی افزود: علاوه بر این دو تغییر اساسی، نخبگان در فرآیند شناسایی، رتبه بندی نیز می شوند؛ برخی از نخبگان، افراد مستعدی هستند و به تازگی وارد فرآیند نخبگی شده اند. در مقابل برخی به مراحل بالاتری ارتقا پیدا کرده اند. نخبگان بر این اساس سطح بندی خواهند شد. پیش از این هر فرد نخبه ای که عضو این بنیاد می شد یک سری جوایز به او تعلق می گرفت اما اکنون در فرایند جدید، متناسب با این سطح بندی ها، امکاناتی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت؛ فردی که دارای اثرگذاری بیشتری باشد، امکانات بیشتری به وی تعلق می‌گیرد.

گزارش: بیتا اکبری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل