نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سویه اومیکرون به مراتب مرگبارتر از آنفلوانزا است

تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می دهد: سویه اومیکرون ویروس کرونا در واقع کشنده تر از آنفلوانزای فصلی است. این یافته بر لزوم پیشگیری از سرایت و گسترش این نوع خاص از ویروس کرونا تاکید می کند.

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید انجام شده توسط تیمی از محققان نشان می دهد: بیماران بزرگسال بستری شده در بیمارستان با یک مورد آنفلوانزا در طول فصل آنفولانزای سال ۲۰۲۱ – ۲۰۲۲ نسبت به بیماران بستری شده در بیمارستان که آزمایش سویه اومیکرون کووید-۱۹ مثبت داشتند، ۵۵ درصد کمتر در معرض خطر مرگ بودند.

کشف این حقیقت که بزرگسالان حامل نوع اومیکرون دارای نرخ مرگ و میر بالاتری نسبت به سایرین هستند که با ویروس آنفلوانزای فصلی سروکار دارند، به ویژه قابل توجه است، زیرا اومیکرون به طور کلی نسبت به هر دو سویه دلتا و آلفا به عنوان ویروسی با میزان مرگ و میر کمتر شناخته می شود.

این پروژه جدید که توسط دکتر علا آتامنا و همکارانش رهبری می ‌شود، گزارش می ‌دهد: احتمال مرگ بزرگسالان ۱۸ ساله و بالاتر مبتلا به آنفلوانزا در بازه زمانی یک ماه پس از ابتلا به ویروس، نسبت به افراد مبتلا به اومیکرون ۵۵ درصد کمتر است.

نتایج این مطالعه دارای اهمیت زیادی است، زیرا تا امروز داده‌هایی که مستقیماً اومیکرون را با آنفلوانزای فصلی مقایسه کند، کمیاب بود.محققان در تلاش برای یافتن اطلاعات بیشتر، نتایج بالینی بیماران بستری شده با نوع کرونای اومیکرون را با بیماران بستری شده با آنفولانزا مقایسه کردند.

به گزارش سیناپرس، مطالعات انجام شده نشان داد: در مجموع از بین بیمارانی که مورد مطالعه قرار داشتند ۹ درصد به دلیل آنفلوانزا و ۲۶ درصد به دلیل کرونا جان خود را از دست دادند. این بررسی ها همچنین نشان داد؛ بیماران مبتلا به سویه اومیکرون به کمک بیشتری برای انجام کارهای روزمره زندگی مانند شستشو و لباس پوشیدن نیاز داشتند و احتمال ابتلا به فشار خون بالا و دیابت در آن ها بیشتر بوده و این بیماران به میزان بیشتری نیازمند استفاده از دستگاه های تنفس مصنوعی بودند. از سوی دیگر، آسم در بین بیماران بستری شده به دلیل ابتلا به آنفلوانزا شایع ‌تر بود.

دکتر آتامنا در این رابطه می ‌گوید: یک دلیل احتمالی برای نرخ بالاتر مرگ و میر در سویه اومیکرون این است که بیماران بستری شده با این ویروس عمدتا مسن ‌تر بوده و دارای بیماری ‌های زمینه ‌ای دیگر مانند دیابت و بیماری مزمن کلیوی بودند.

نویسندگان این مطالعه تاکید می ‌کنند: پروژه آن ها در نهایت ماهیت مشاهده ‌ای داشته و نمی ‌تواند علیت را اثبات کند. محققان همچنین نمی ‌توانند احتمال سایر عوامل اندازه‌ گیری نشده، مانند وضعیت واکسیناسیون آنفلوانزا و کووید-۱۹ را که به طور بالقوه بر نتایج تأثیر می‌گذارند، رد کنند؛ به عنوان مثال، مرگ و میر بیش از حد مشاهده شده برای اومیکرون می تواند نتیجه آنفلوانزا فصلی باشد که شدت کمتری نسبت به حد معمول دارد.

به گزارش سیناپرس، در نهایت، این مطالعه فقط شامل بیماران بستری در بیمارستان بود، بنابراین محققان نمی ‌توانند نسبت بیماران بستری در بیمارستان را در تعداد کل بیماران مبتلا تخمین بزنند. محققان یافته های خود را در کنگره اروپایی میکروبیولوژی بالینی و بیماری های عفونی  ECCMID  در کپنهاگ، دانمارک ارائه کردند.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: studyfinds

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل