نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بشقاب کوچک تر همیشه به مصرف کمتر غذا نمی انجامد

یکی از شیوه های رایج در زمینه رژیم های لاغری این است که می گویند اگر در بشقاب کوچک تری غذا بخورید، میزان کمتری غذا خواهید خورد. اما مطالعه جدیدی نشان می دهد که این ترفند بصری همیشه کارآمد نیست و به ویژه برای دختران دارای اضافه وزن کارایی ندارد.

پژوهشگران به منظور بررسی میزان تاثیرگذاری استفاده از بشقاب کوچک تر در هنگام صرف غذا بر مصرف کمتر، سئوالاتی را از دختران چاق 14 تا 18 ساله پرسیدند. این سئوالات به برداشت آنها از اندازه غذای موجود در بشقاب های مختلف مربوط می شد. نتیجه حاصله از این نظرسنجی شگفت آور بود.

نتیجه نشان می داد که به صورت متوسط، دختران نوجوان دارای اضافه وزن یا چاق کمتر از دختران با وزن طبیعی به نشانه های بصری در هنگام غذا خوردن دقت می کردند. این نتیجه نشان می دهد که اندازه بشقاب تاثیری که پیش از این متصور بودیم را در مورد این جمعیت خاص ندارد. همچنین این مطالعه نشان می دهد که ارائه اطلاعاتی دقیق و با جزئیات فراوان در مورد غذاهای و رژیم غذایی و یا میزان کالری موجود در غذاها تاثیر چندانی در این جمعیت خاص ندارد.

این پژوهشگران بر این باورند که شاید در هنگام توصیه رژیم های لاغری برای نوجوانان، توانایی های شناختی آنها نیز مد نظر قرار گیرد. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل