نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بازگشت فضاپیمای ترابری اسپیس ایکس به زمین

بر اساس اعلام مشترک سازمان فضایی ناسا و شرکت اسپیس ایکس، فضاپیمای ترابری حامل محموله این شرکت فضایی، صبح شنبه با موفقیت از ایستگاه فضایی بین‌المللی باز شد و اکنون در حال بازگشت به زمین است.

به گزارش سیناپرس، سازمان فضایی ناسا در بیانیه ای تایید کرد که این پرواز بدون سرنشین که حامل ۱۹۵۰ کیلو گرم نمونه های تحقیقاتی و سایر سخت افزارهای علمی است، در ساعت ۱۱ و ۵ دقیقه صبح شنبه به وقت شرقی ایالات متحده، از ماژول هارمونی ایستگاه فضایی جدا شد. بر اساس این گزارش همچنین مشخص شد در زمان جدا  شدن دراگون، ایستگاه بین المللی فضایی بر فراز اقیانوس هند پرواز می کرد.

بر اساس پیش بینی های انجام شده، فضاپیمای دراگون امروز دوباره وارد جو زمین خواهد شد و سپس با کمک چتر نجات در سواحل فلوریدا فرود خواهد آمد.

محموله این فضاپیما شامل تجهیزات و نتایج مطالعات ماه های گذشته در مدار زمین است که مهمترین آن ها عبارتند از: ارزیابی های علمی آژانس فضایی ژاپن، آزمایش توانایی ایجاد نیمه ‌رسانا ها با رشد کریستال ‌ها در فضا. هدف از این آزمایش ایجاد سلول های خورشیدی و نیمه هادی های موثرتر برای ماموریت های آتی است.

گفته می شود نتایج آزمایشی که توسط آژانس فضایی کانادا برای مطالعه پیری عروقی در فضا انجام شد نیز به همراه فضاپیمای دراگون در حال بازگشت است.

ماموریت اخیر دراگون، بیست و هفتمین ماموریت تدارکاتی تجاری انجام شده توسط اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین المللی را رقم زد. این فضاپیما در ۱۶ مارس با کمک یک موشک فالکون ۹ از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به ایستگاه فضایی رسیده از زمان ورودش به این ایستگاه متصل بود.

به گزارش سیناپرس،متاسفانه بر خلاف روال معمول ماموریت های فضایی، سازمان ناسا عملیات فرود دراگون را  به طور زنده از شبکه های اینترنتی و یوتیوب خود پخش نخواهد کرد اما در این رابطه  به روز رسانی های لازم  را از طریق وبلاگ خود منتشر خواهد کرد. روز گذشته آژانس فضایی ناسا عملیات جدا شدن دراگون از ایستگاه فضایی را به طور زنده پخش کرده بود.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: upi

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل