در یک مطالعه مروری بررسی شد؛
ریزپرنده ها در خدمت نیروهای مسلح ایران در جنگ های آینده

محققان علوم دفاعی کشور در یک مطالعه جدید، بر اهمیت و نقش ریزپرنده ها در جنگ های آینده جهان تاکید کرده و ابعاد مختلف این پرنده های بدون سرنشین را بررسی کرده اند.

به گزارش سیناپرس، پيشرفت هاي سريع و تحولات پرشتاب آينده، فضاي نامطمئن و سرشار از فرصت و تهديد را پيش روي نيروهاي مسلح قرار خواهد داد. بنابراين در اين فضاي به شدت تغييرپذير و نامطمئن، آمادگي هاي نظري و همين طور عملي براي پذيرش وقوع جنگ هاي احتمالی آينده مبتني بر تكامل انديشه هاي نظامي، تاکتيک ها و فناوري پيشرفته، يک ضرورت ملي و حتمي است. لذا اولين گام در جهت آمادگي دفاعي و حفظ اقتدار نظامي بر اساس برخورد با حوادث و جنگ هاي احتمالي، درك صحيح از ميزان تهديدات عليه کشور و سپس فهم نحوة نگرش دشمنان به چنین جنگ هايی است. به همین دلیل، تلاش در راستاي تبيين مفهوم جنگ هاي آينده و مشخصات آن ها با تحليلي بر ديدگاه برخي صاحب نظران نظامي، يک نياز مبرم پژوهشي و تحقيقاتي است.

بنابر گفته های محققان، امروزه آن چه مشخص است رشد روز افزون پهپادها و کاربرد آن ها در همه وجوه زندگي است. به گونه اي که این ساخته های دست بشر به طور وسيع با جامعه انسانی پيوند خورده اند. با اين كه پهپادها، بسياري از روش هاي سنتي را شكسته اند بايد گفت که آن ها هنوز در ابتداي راه هستند و انتظار مي رود که به طرز شگفت انگيزي زندگي روزمره ما را چه در بخش خدمات و چه در بخش صنعت تحت تاثير قرار دهند. طي چند سال گذشته پهپادها از مهم ترین وجوه توسعه تجارت هاي جديد در بخش هاي دولتي و خصوصي بوده اند.

به گزارش سیناپرس، پهپادها چنان خدمات شگفت آوري را براي بشر به ارمغان آورده اند که کمتر کسي فكر مي كرد اين وسيله پرنده کوچک تا اين اندازه بين جامعه انسان ها محبوب شود. اهميت بالاي اين پرنده بدون سرنشين بخش هاي مختلف را واداشته است تا برای استفاده از مزایای آن به تحقیق و پژوهش مداوم بپردازند.

در همین رابطه، محققان کشورمان از دانشگاه عالی دفاع ملی دست به انجام یک مطالعه مروری زده اند که در آن، نقش انواعی از پهپادها به نام ریزپرنده ها در جنگ های آینده مورد بررسی واقع شده است.

آن ها برای انجام این تحقیق، به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز و تحلیل محتوا پرداخته و کوشیده اند تا مبانی لازم برای تبیین موضوع از رهگذر نظامی و دیدگاه صاحب نظران نظامی را استخراج نمایند.

بر اساس نتایج این تحقیق، بخش عمده جنگ های آینده از انسان محوری به سمت تجهیزات محوری و به وی‍ژه تجهیزات هوایی مهم و حیاتی پیش خواهد رفت. جنگ در آینده از نظر تجهیزات، روش جنگیدن و راه و رسم به کار بردن نیروهای مسلح برای رسیدن به اهداف مورد نظر نیز نسبت به گذشته تغییر خواهد کرد. یکی از این تجهیزات، ریز پرنده ها هستند که توانسته اند قابلیت های بالقوه خود را به فعل تبدیل نمایند و توانمندی های خود را به رخ بکشند.

در این خصوص، علی حاجیلو، دانشیار و پژوهشگر علوم دفاعی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی و همکارانش می گویند: به کارگیری ریزپرنده ها در جنگ های آینده، زمینه ساز اقتدار هر چه بیشتر نیروهای درگیر خواهد بود. ریزپرنده ها برترین سامانه ای خواهند بود که در خدمت نیروهای مسلح کشور ایران قرار می گیرند.

به بیان آن ها، همچنین یکی از سناریوهای برخی از کشورهای دنیا در جنگ های آینده، جمع آوری اطلاعات با استفاده از ریزپرنده ها است، زیرا با به کارگیری آسان و کمترین هزینه و تلفات جانی، می توانند اطلاعات با ارزشی را در حداقل زمان ممکن از مناطق عملیاتی به دست آورند.

بر اساس این تحقیق که نتایج آن در فصل نامه «مطالعات دفاعی استراتژیکی» وابسته به دانشگاه عالی دفاع ملی منتشر شده اند، فضاي جنگ ها در آينده بيشتر فضايي سیال، مجازي و نرم افزاري خواهد بود. ريز پرنده ها براي کشورهاي درحال توسعه به خصوص کشور ما که مورد عناد برخی کشورها است، يكي از تهديدات جدي اطلاعاتي، در مناطق حساس کشور به حساب می آیند.

حاجیلو و همکارانش در این باره می گویند: عدم شناسايي به موقع اين سامانه ها، باعث شكست اطلاعاتي و به سرقت رفتن اطلاعات حياتي و استراتژيک کشور مي شود. براي مقابله با اين سیستم های پنهان کار در گام نخست، کشف و شناسايي در اولویت قرار دارد.

آن ها می افزایند: پهپادها با استفاده از جثة کوچک، سرعت و قدرت مانور بالا و خاصيت پنهان کاري و رادارگريزي، مي توانند در عمليات نفوذ، جاسوسي، مراقبت و توقف دفاع هوايي استفاده شوند. همچنين آن ها در کار نظارت بر تحرکات دشمن، جمع آوري اطلاعات و ارسال آن به مراکز فرماندهي کاربرد دارند و از نظر فني در برنامه هاي عملياتي فرماندهان در ميادين نبرد قابل استفاده هستند.

مجریان این پژوهش در انتها موارد ذیل را برای ارتقای دانش و آمادگی کشور در خصوص ریزپرنده ها برشمرده اند: تحوّل در نگاه به نقش و جايگاه پهپاد از سطح تاکتيكي موجود به سطح عملياتي و راهبردي و اختصاص بودجه مناسب براي انجام تحقيقات، ساخت و توليد انبوه ريزپرنده ها براي مقابله با تهديدات؛ ايجاد ساز و کار يا سامانه اطلاع گيري به روز از آخرين رهيافت هاي جهاني و پيشرفت هاي دشمن در خصوص ريزپرنده ها در ابعاد مختلف؛ استفاده از دانش پژوهان ايراني صاحب نظر در صنعت ريزپرنده ها که مقيم کشورهاي سازنده هستند.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا