نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اولویت های جوان ایرانی برای آرزو داشتن چیست!

پژوهشگران در یک مطالعه تحقیقاتی جدید، به بررسی آرزوهای جوانان بر مبنای جنسیت پرداخته اند و انواع این آرزوها و اولویت های آنان را از دید جوانان ارزیابی نموده اند.

به گزارش سیناپرس، آرزو به مثابه یک مفهوم اجتماعی با مفاهیم دیگری مانند نیازها، هدف ها، خواسته ها و نگرش ها همبستگی دارد، اما واجد مشخصاتی است که آن را از مفاهیم دیگر متمایز می سازد. آرزوها اساساً خصلت ایده آل گرایانه تری دارند، زیرا کمتر از اهداف و مقاصد دربند محدودیت های اجتماعی هستند و از این جهت است که محققان عموماً برای آرزو، کیفیت ویژه ای قائل اند. جوانان به عنوان مهم ترین اقشار هر سرزمین محسوب می شوند. آنان دارای رتبه اول از نظر جمعیتی و همچنین بزرگ ترین خرده فرهنگ موجود در جامعه هستند که مسئولیت ساختن آینده را نیز بر عهده می گیرند. به همین دلیل توجه به سلایق، گرایش ها، نیازها و آرزوهای این قشر امری ضروری محسوب می شود.

بنابر گفته پژوهشگران، شناخت آرزوهای جوانان، هم ما را با اهداف، نیازها، نگرش ها و خواسته های جامعه آشنا می کند و هم به درک بهتری از فضای اجتماعی موجود جامعه و آینده کشور یاری می رساند. برخی از صاحب نظران معتقدند: آرزوهای جوانان یک جامعه نمایانگر خواسته های پایدار جامعه است که هنوز از سوی واقعیت ها یا ساختارهای اجتماعی مورد توجه قرار نگرفته اند و به همین دلیل شناخت آن ها می تواند به فهم وضعیت جامعه کمک کند. از سوی دیگر، آرزوها حتی اگر ناکام و یا سرکوب شوند، در ناخودآگاه افراد به حیات خود ادامه می دهند و می توانند از طریق فرآیندهای پیچیده ای بر رفتارهای بعدی آن ها تأثیرگذار باشند.

در رابطه با این موضوع، پژوهشگرانی از دانشگاه یزد یک مطالعه علمی پژوهشی انجام داده اند که در آن سعی شده است رابطه بین جنسیت و آرزوها مورد بررسی قرار گیرد.

این پژوهش با هدف شناخت، اولویت‌بندی و مقایسه آرزوها بین پسران و دختران جوان انجام شده است و حدود 250 جوان 18 تا 35 ساله از شهر یزد در آن مشارکت داشته اند. جمع آوری داده های مورد نیاز این پژوهش با استفاده از پرسشنامه اینترنتی انجام شده است.

بر اساس نتایج این تحقیق، در بین آرزوهای درونی شامل رشد شخصی، ارتباط صمیمانه و متعهدانه با دیگران، همکاری اجتماعی و حفظ سلامتی بدن، برای مردان و زنان، حفظ سلامتی در رتبه اول و همکاری اجتماعی در رتبه آخر اهمیت قرار داشت.

همچنین در بین آرزوهای بیرونی شامل ثروت، شهرت و زیبایی، برای مردان و زنان، ثروت در رتبه اول و شهرت در رتبه آخر اهمیت قرار داشت.

به گزارش سیناپرس، به گفته سیدعلیرضا افشانی، پژوهشگر گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد و همکارش، در مورد احساس دستیابی به آرزوهای درونی، حفظ سلامتی برای مردان و ارتباط با دیگران برای زنان در رتبه اول و ارتباط با دیگران برای مردان و همکاری اجتماعی برای زنان در رتبه آخر قرار داشت. همچنین در مورد احساس دستیابی به آرزوهای بیرونی، برای مردان و زنان ظاهر در رتبه اول و شهرت در رتبه آخر قرار داشت.

آن ها می افزایند: همچنین نتایج بیانگر آن هستند که در خصوص آرزوهای درونی، پسران بیش از هر آرزویی، امید به تحقق رشد شخصی داشته و همکاری اجتماعی را از این لحاظ در رتبه آخر قرار می دهند. دختران اما امید بالایی به تحقق ارتباط با دیگران داشته و حفظ سلامتی را در رتبه آخر امید به تحقق قلمداد می نمایند. همچنین در بین آرزوهای بیرونی، ثروت در رتبه اول و شهرت در رتبه آخر امید به تحقق برای جوانان قرار دارند.

بر این اساس، نباید از نظر دور داشت که مشکلات اقتصادی، خود پیامدهایی اجتماعی به دنبال دارد که بیشترین اثرگذاری آن را می توان در آرزوهای جوانان به عنوان منشأ انگیزه در دستیابی به موفقیت جستجو کرد، چراکه آرزوها و اهداف افراد، از جمله مکانیسم هایی هستند که می توانند بحران های اقتصادی را به مسائل و آسیب های اجتماعی تبدیل کنند.

به اعتقاد افشانی و همکارش، مشکلات اقتصادی نه تنها آرزوی ثروت بلکه سایر آرزوهای دیگر چون ظاهر، حفظ سلامتی و رشد شخصی را نیز تحت الشعاع قرار می دهند. اقتصاد کشور ما در چند سال اخیر یکی از بحرانی ترین شرایط خود را می گذراند؛ شرایطی که بنابر گزارش های بانک جهانی، رکود، بیکاری، تورم، شرایط نامناسب کسب و کار و ورشکستگی ازجمله مختصات آن است. پس باید مسئولان کشور به توانمندی ها و استعدادهای جوانان کشور تکیه کنند تا بتوانند آینده بهتری برای کشور رقم زنند و باعث پیشرفت جوانان این کشور شوند.

در این مطالعه، پیشنهادهایی نیز بر اساس یافته های پژوهش به منظور بهود شرایط جوانان ارائه شده اند. این موارد عبارت اند از: 1) انجام مطالعاتی در زمینه قیاس آرزوهای جوانان در طبقات مختلف اجتماعی؛ 2) برنامه ریزی جهت آموزش و توانمندسازی جوانان برای حضور خودجوش و فعال در فعالیت های اجتماعی و اقتصادی و 3) اطلاع رسانی نهادهایی چون صداوسیما جهت آگاه سازی جوانان و خانواده های آن ها در زمینه آمال و آرزوهای جوانان.

به گزارش سیناپرس، یافته های پژوهشی فوق در فصل نامه «مطالعات راهبردی ورزش و جوانان» وابسته به وزارت ورزش و جوانان منتشر شده اند.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل