نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

14میلیون نفر دیابتی، رهاورد رژیم غذایی نادرست

بر اساس یافته های جدید محققان دانشگاه تافتس، تخمین زده می شود؛ در چندین سال گذشته، رژیم غذایی نامناسب عامل بیش از 14.1 میلیون مورد دیابت نوع 2 در سراسر جهان بوده است.

نتایج این مطالعه نشان داد؛ مصرف ناکافی غلات کامل، مصرف بیش از حد برنج و گندم تصفیه شده و مصرف بیش از حد گوشت فرآوری شده، بیشترین سهم را در افزایش بروز دیابت نوع 2 در سطح جهانی داشته اند. تاثیر عواملی مثل نوشیدن بیش از حد آب میوه و نخوردن کافی سبزیجات غیر نشاسته ای، آجیل یا دانه ها، بر بروز موارد جدید این بیماری، کمتر بود.

دیابت نوع 2 یک نوع اختلال بدنی در نحوه تنظیم استفاده از قند به عنوان سوخت بدن است که در طولانی مدت منجر به گردش بیش از حد قند در جریان خون شده و در نهایت، سطح بالای قند خون می ‌تواند باعث اختلال در سیستم گردش خون، سیستم عصبی و دستگاه ایمنی شود.

پژوهشگران با مطالعه داده های افراد در 184 کشور، نتیجه گرفتند: همه این کشورها، شاهد افزایش موارد دیابت نوع 2 بین سال‌ های 1990 تا 2018 بوده ‌اند و این نشان دهنده بار فزاینده ای است که بر دوش خانواده ها و سیستم های مراقبت بهداشتی قرار دارد.

از نظر ناحیه ای، ساکنین اروپای مرکزی و شرقی و آسیای مرکزی، که رژیم غذایی آنها معمولاً سرشار از گوشت قرمز، گوشت فرآوری ‌شده و سیب ‌زمینی است، بیشترین موارد دیابت نوع 2 مرتبط با رژیم غذایی را داشتند.

دانشمندان اظهار داشته اند: علاوه بر این، دیابت نوع 2، بر سلامت جمعیت، بهره وری اقتصادی و ایجاد نابرابری های بهداشتی در سراسر جهان تأثیر می گذارد. محققان گفته اند، این یافته ‌ها بر اهمیت توسعه رویکردهای جدید به منظور بهبود تغذیه و کاهش بار ویرانگر دیابت تاکید می کنند.

یافته های تحقیقاتی در مجله Nature Medicine منتشر شده اند.

مترجم: سنا دلفیه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل