کنفرانس حسگرهای نوری برگزار شد

حسگرهای نوری کاربردهای متنوعی در تحقیق و توسعه (R&D)، امنیت ملی، بازارهای تجاری از جمله تشخیص پزشکی و کنترل فرآیند دارند. بدلیل گستردگی کاربردهای حسگرهای نوری، چالش های فراوانی پیش روی محققان برای طراحی حسگرهای نوری با کاربردهای خاص وجود دارند. هدف از برگزاری کنفرانس OSA 2016، آگاهی از نتایج جدیدترین پیشرفت ها و چالش های موجود در حوزه طراحی و ساخت حسگرهای نوری عنوان شد.

سنجش تراهرتز، حسگرهای فیبر نوری، حسگرهای مبتنی بر لیزر، حسگرهای بیولوژیکی و شیمیایی، حسگرهای نوری پزشکی، میکرو و نانو حسگرها، حسگرهای طول موج کوتاه و بلند، حسگرهای غیرشیمیایی برای کاربردهای دفاعی، حسگرهای هوافضا، حسگرهای کنترل کیفیت غذا، محورهای اصلی این کنفرانس را تشکیل می دادند.

ریاست این کنفرانس برعهده کن اوینگ از آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی آمریکا و ماریو فریرا از دانشگاه آویرو (پرتغال) بود. مینگ وو از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، لری کلدرن از دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا، گرهارد کرامر از دانشگاه فنی مونیخ (آلمان)، سخنرانان اصلی OSA 2016 بودند.

در مدت سه روز برگزاری این کنفرانس، 28 سخنرانی و 285 مقاله و پوستر از سوی پژوهشگران و محققانی از کشورهای آلمان، آمریکا، استرالیا، اسپانیا، انگلیس، ایتالیا، ایران، ایرلند، بلژیک، پرتغال، ترکیه، چین، دانمارک، ژاپن، سوئد، سنگاپور، فرانسه، کره جنوبی، کانادا، مکزیک، نیوزلند، هلند، هند، هنگ کنگ، ارائه شدند.

از ایران، هومن نجفی، یاشار غدیری از دانشگاه گیلان با ارائه مقاله:

Plasmonic structure induce giant Goos-Hänchen shifts in a four-level quantum system

یاشار غدیری از دانشگاه گیلان با ارائه مقاله:

Giant Kerr nonlinearity in a quantized four-level graphene nanostructure