نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ترویج فرهنگ محیط زیستی نیازمند تغییر در تفکر انسانها است

خانم استر کوئیچ لاروش در نشست منطقه ای آموزش، پژوهش و توسعه پایدار در همدان افزود: امروز دنیا با تغییرات جهانی بی سابقه ای شامل افزایش تفاوت ها و نابرابری های اجتماعی، رشد جمعیت تغییرات آب و هوایی، از بین رفتن تنوع زیستی، آلودگی محیط زیست ، مصرف ناپایدار آب شیرین، کاهش منابع اقیانوسها و افزایش بلایا مواجه است.
وی اضافه کرد: در جهانی با هفت میلیارد جمعیت و منابع طبیعی محدود مردم و جوامع باید یاد بگیرند چگونه در کنار هم و با سازگاری با یکدیگر و کره زمین زندگی کنند.
رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران بیان کرد: باید جوامع اقدام های مسئولانه ای را بر اساس درک موضوع تاثیر اعمال کنونی انسان بر زندگی و معیشت مردم در دیگر نقاط جهان و نسلهای آینده، در پیش بگیرند.
لاروش اظهار کرد: به نگرشی برای توسعه نیاز است که با کرامت فردی آغاز شده و با تمرکز بر رشد انسان پاسخ های قانع کننده ای به پرسشهای پیچیده اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی که انسان با آنها مواجه است بدهد که در این راستا آموزش نقش کلیدی را ایفا می کند.
وی افزود: ایجاد تغییر در زندگی با در پیش گرفتن مساله آموزش در اولویت ماموریت یونسکو برای ایجاد صلح، از بین بردن فقر و دستیابی به توسعه پایدار قرار دارد.
رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران خاطرنشان کرد: در حدود یکسال قبل رهبران جهان دستور کار 2030 برای توسعه پایدار را به تصویب رساندند.
لاورش توضیح داد: برنامه 2030 نوید بخش آینده ای بهتر، ایمن و سبزتر برای همگان است و تا کنون رهبران جهان هیچگاه اینگونه متعهد به اقدام و تلاش مشترک برای تحقق چنین سیاست وسیع و همگانی نبوده اند.
وی اضافه کرد: با این تفاسیر توسعه پایدار تنها با ارائه فناوری، سیاستها و آئین نامه ها یا ابزار اقتصادی قابل دسترسی نیست بلکه ما باید شیوه رفتار خود را تغییر دهیم چون پایداری نیازمند تغییر در روش تولید و مصرف انسانها است.
وی بیان کرد: توسعه پایدار نیازمند روشهای نوین مشاهده و دیدن جهان، روشهای جدید تفکر درباره مسئولیت انسان نسبت به یکدیگر و نسبت به کره زمین و روشهای نوین اقدام و رفتار به عنوان شهروندان جهان است.
رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران گفت: تحقق این موارد نیازمند آموزش با کیفیت و یادگیری توسعه پایدار در تمامی سطوح و موقعیت های اجتماعی است.
لاورش تاکید کرد: یونسکو بر این باور است که آموزش حق بنیادین بشر در سراسر زندگی است و دسترسی به آن باید برابر با کیفیت باشد.
وی اضافه کرد: یونسکو تنها آژانس سازمان ملل متحدی است که وظیفه پوشش دادن تمامی جنبه های آموزشی را بر عهده دارد.
وی افزود: وظیفه راهبردی بخش آموزش دستور کار 2030 از طریق آرمان چهارم توسعه پایدار که به تضمین آموزش با کیفیت فراگیر و عادلانه می پردازند به یونسکو واگذار شده است.
رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران اظهار کرد: برنامه یونسکو به عنوان 'آموزش توسعه پایدار' در راستای توانمند سازی کشورها برای مقابله با چالشهای جهانی و ایجاد جوامع پایدار با رویکرد های خلاقانه و سازنده است.
لاورش افزود: یونسکو از دولتهای عضو برای تمرکز بر موضوع های مهمی چون تغییرات آب و هوایی، تنوع زیستی و کاهش خطرات بلایای آب، تنوع فرهنگی، توسعه شهری و روش زندگی پایدار به عنوان نقطه آغازین در ترویج شیوه های توسعه پایدار از طریق آموزش ، حمایت می کند.
وی بیان کرد: ما به سیاستگذاران توصیه می کنیم که چگونه آموزش توسعه پایدار را در برنامه های آموزشی درسی گنجانده و بین آموزش در مدارس و تجربیات واقعی زندگی ارتباط برقرار کنند.
رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران اضافه کرد: یونسکو برای توسعه همکاری با هدف آموزش زیست محیطی با سازمان ملی و بین المللی مختلفی همکاری دارد.
لاورش مثال زد: یکی از موفق ترین نمونه های این همکاری، برنامه آموزش زیست محیطی یونسکو – یونپ است که از سال 1972 آغاز شده است.
وی توضیح داد: هدف این برنامه مشترک تربیت دانش آموزان در خصوص اهمیت حمایت از محیط زیست و بهبود آن است و از طریق این برنامه بیش از 250 هزار دانش آموز و 12هزار معلم در بیش از یکهزار 700 مدرسه و 130 آموزشگاه و مراکز تحقیقی در سراسر جهان آموزش دیده اند.
وی در خصوص برنامه ها و اهداف یونسکو گفت: یونسکو سه برنامه اصلی بین المللی دارد که از طریق آموزشهای ویژه ای به سیاستگذاران و کارشناسان ارائه می کند.
رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران افزود: برنامه 'انسان و کره' یونسکو در سال 1971 و با هدف بهبود بخشیدن رابطه بین مردم و محیط زیست ایجاد شد.
لاورش افزود: این برنامه دنبال ایجاد سازگاری بین توسعه و حفاظت از منابع طبیعی است و در حال حاضر در ایران 12 ذخیرگاه زیست کره که ثبت یونسکو شده اند وجود دارد.
وی اضافه کرد: دومین برنامه مهم بین المللی یونسکو، آب شناسی است که اکنون در هجدهمین مرحله اجرای خود بخشی را بطور ویژه به آموزش آب اختصاص داده است.
وی افزود: ' کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو ' نیز دانش علمی در مورد اقیانوسها و حفاظت از تنوع زیستی ارزشمند دریایی ارائه می دهد.

** ایران صاحب مرکز پژوهشی اقیانوس شناسی شد
رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران اعلام کرد: به تازگی در ایران ایجاد مرکز منطقه ای آموزش و پژوهش در حوزه اقیانوس شناسی تحت حمایت یونسکو تصویب شده که امید می رود این مرکز بتواند برنامه های آموزشی را گسترش داده و آگاهی رسانی روز افزونی را درباره نقش مهم اقیانوس ها انجام دهیم.
لاورش افزود: یونسکو در عرصه ارائه آموزش در سطح منطقه ای و جهانی پیشرو بوده و سیستم های آموزشی را در سطح جهان تقویت کرده و با بکارگیری آموزشها به چالشهای معاصر جهان پاسخ می دهد.
وی اضافه کرد: یونسکو این برنامه ها را برای ظرفیت سازی در اصحاب رسانه ها انجام داده چون رسانه ها نقش مهمی در ارتقای آگاهی عمومی دارند.
وی اظهار کرد: سازمان یونسکو در راستای توسعه پایدار 2030 از برنامه های نظام جمهوری اسلامی ایران بویژه سازمان محیط زیست حمایت می کند.
به گزارش ایرنا , نشست منطقه ای آموزش، پژوهش و توسعه پایدار به میزبانی همدان از امروز آغاز و تا 28 مردادماه ادامه دارد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل