ثبت گزارش مرگ انسان به دلیل ابتلا به انفلوانزای مرغی در چین

طی ماه های اخیر شاهد شیوع آنفلوانزای مرغی در کشورهای مختلف جهان بودیم و اگرچه این بیماری معمولا به انسان منتقل نمی شود ولی به تازگی چین اولین مورد مرگ ناشی از ویروس آنفولانزای مرغی H3N8 را گزارش کرد.

به گزارش سیناپرس، مقامات بهداشتی چین اعلام کردند، آزمایش ویروس آنفلوانزای یک زن ۵۶ ساله در این کشور که متاسفانه به دلیل این بیماری فوت کرده است، مثبت بوده و این موضوع باعث نگرانی جدی شده است.

طبق گزارش های سازمان بهداشت جهانی، این اولین مورد مرگ انسانی است که توسط آنفلوانزای مرغی H3N8 ایجاد شده است. این ویروس معمولاً در پرندگان یافت می ‌شود اما قبلاً هرگز در انسان شناسایی نشده بود.

 اولین مورد انسانی ابتلا به این نوع از آنفلوانزا در آوریل و می سال گذشته گزارش شد که هر دو در چین بودند. با این حال، تا امروز هیچ موردی از موارد ابتلا به آنفولانزای مرغی در انسان ها منجر به مرگ نشده بوده و این اولین مورد در جهان است.

در بیانیه ای که توسط سازمان بهداشت جهانی در این رابطه منتشر شد، آمده است: این زن چینی که پس از ابتلا به آنفلوانزای پرندگان جان خود را از دست داده است، از سایر بیماری های زمینه ای جدی از جمله سرطان نیز رنج می برد. وی همچنین به ذات الریه نیز مبتلا بوده و در ماه فوریه در بیمارستان بستری شده بود.  سازمان بهداشت جهانی در بیانیه خود گفت: این مورد از طریق سیستم مراقبت عفونت حاد تنفسی شدید  شناسایی شد.

تصور می شود هر سه نفری که در چین به ویروس آنفلوانزای مرغی از نوع  H3N8 مبتلا شده اند در بازارهای فروش پرندگان زنده در معرض این ویروس قرار گرفته اند. سازمان ملل متحد نیز در این رابطه گفت که دولت چین نظارت بر این سویه را تشدید کرده است و خطر ابتلای بیشتر به این ویروس کم است.

به گزارش سیناپرس، کارشناسان هنوز در مورد چگونگی سرایت این عفونت به انسان و این که آیا ارتباطی با سایر ویروس های آنفلوانزای پرندگان دارد یا خیر، اطلاعاتی در دست ندارند. با این حال، سازمان بهداشت جهانی تحقیقاتی را در این مورد آغاز کرده است. گفتنی است در حالت عادی خطر انتقال این ویروس از فردی به فرد دیگر بسیار کم است. کارشناسان می گویند که خطر گسترش آن در سطوح منطقه ای، ملی یا بین المللی نیز در این مرحله کم در نظر گرفته می شود.

گزارش سازمان بهداشت جهانی در این رابطه می گوید: مهمترین چیزی که همه ما باید بدانیم این است که ویروس H3N8 با همه گیری آنفلوانزای پرندگان H5N1 که در ۱۸ ماه گذشته تعداد زیادی از طیور و پرندگان وحشی را در سراسر جهان نابود کرده است، یکسان نیست. بر اساس گزارش ها، این بیماری به پستاندارانی مانند روباه خرس و گربه خانگی نیز سرایت کرده است.

به گزارش سیناپرس، متاسفانه ماهیت ویروس آنفلوانزا این روزها به طور مداوم در حال تغییر است و به همین دلیل تأکید بر نظارت جهانی و انجام وظایف زیر بسیار مهم است: شناسایی تغییرات ویروسی، اپیدمیولوژیک و انجام مطالعات بالینی مرتبط با ویروس‌های آنفلوانزا در گردش که ممکن است بر انسان یا حیوان تأثیر بگذارد.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا