این شهاب سنگ مهمان متفاوت زمین است

این شهاب سنگ که Tagish Lake نام دارد در سال 2000 در یک دریاچه یخی واقع در بریتیش کلمبیای کانادا کشف شد. در آن زمان کسی تصور نمی کرد این ریز جرم فضایی با تمامی شهاب سنگهایی که تاکنون سر از زمین درآورده اند متفاوت باشد.

اما زمانی که با دقت بیشتری به شهاب سنگ Tagish Lake خیره می شویم متوجه تفاوتهای شاخصی میان آن و سایر سنگهای شهابی در زمین می شویم

طی سالهای گذشته تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده و حالا مشخص شده است که این شهاب سنگ برخلاف تمامی سنگهای شهابی که تاکنون در زمین شناسایی شده و منشأ آن کمربند سیارکی حائل میان مریخ و مشتری است به کمربند کوئیپر که در لبه منظومه شمسی واقع شده تعلق دارد.

به طوری کلی اکثر شهاب سنگهای کشف شده در زمین به کمربند سیارکی تعلق دارند و با توجه به یک سری فاکتورهای ساختاری می توان به این نتیجه رسید که میان این شهاب سنگها شباهتهای زیادی وجود دارد. اما زمانی که با دقت بیشتری به شهاب سنگ Tagish Lake خیره می شویم متوجه تفاوتهای شاخصی میان آن و سایر سنگهای شهابی در زمین می شویم.

دانشمندان یک علت احتمالی این تفاوت را در این می بینند که شهاب سنگ مورد نظر در کمربند کوئیپر شکل گرفته باشد. این کمربند حلقه ای متشکل از اجرام فضایی یخ زده ای است که فراتر از نپتون در لبه منظومه شمسی واقع شده و پلوتو هم که روزگاری یکی از سیارات این منظومه بود و اکنون به عنوان یک سیاره کوتوله در نظر گرفته می شود مهمترین عضو آن به شمار می آید.

آژانس فضانوردی آمریکا به تازگی مأموریت کاوشگر «افقهای نو» را تمدید کرده تا یکی از اجرام کمربند کوئیپر یعنی 2014 MU69 را به دقت مورد بررسی قرار دهد. بنابراین مطالعه تکه ای هرچند بسیار کوچک از این کمربند فضایی به دانشمندان در ارتقای درکشان از این منطقه از منظومه شمسی و نحوه شکل گیری آن کمک زیادی می کند.

منبع: newscientist

مترجم:مهدی پیرگزی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا