نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

راه اندازی هاب تجارت جهانی گاز در ترکیه

در پی شروع جنگ روسیه و اوکراین و اعمال تحریم های غرب علیه روسیه که با بحران انرژی همراه بود، ترکیه تلاش می کند، نقش پر رنگی در معادلات صادرات انرژی ایفا کرده و اخیرا خبر از راه اندازی هاب تجارت جهانی گاز داد.

به گزارش سیناپرس، فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه روز شنبه در مصاحبه ای با شبکه سی ان ان ترک گفت: پارلمان ترکیه روند ارائه اصلاحات در قوانین لازم برای راه اندازی مرکز تجارت بین المللی گاز را آغاز کرده است.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: اولین تصمیمات قانونی در زمینه ایجاد هاب گازی از طریق پارلمان به تصویب رسیده است. به لطف این قوانین، بوتاس (شرکت نفت و گاز ترکیه) و سایر شرکت ‌ها می ‌توانند بسیار سریع ‌تر و آسان‌ تر فعالیت کنند. زمانی که کلیه مراحل راه اندازی مرکز تجارت جهانی گاز در ترکیه انجام شود، قیمت ها نیز کاهش می یابد که این موضوع برای اروپا مهم است. به این ترتیب ترکیه به بازاری تبدیل خواهد شد که قیمت مرجع گاز را تعیین می کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما در حال بررسی گزینه هایی برای همکاری با سایر کشورها در زمینه انتقال گاز به اروپا هستیم. در این میان به ویژه توافقاتی با آذربایجان برای ایجاد یک سرمایه گذاری مشترک وجود دارد.

دونمز در این رابطه تاکید کرد: در حال حاضر ترکیه می تواند سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد متر مکعب گاز خریداری کند که ۶۰ میلیارد آن در داخل مصرف می شود و ۴۰ میلیارد متر مکعب آن برای صادرات به کشورهای همسایه موجود است. در این شرایط  آنکارا قصد دارد از این حجم موجود در تجارت در هاب گازی آینده خود استفاده کند. قانون قبلی شامل محدودیت های متعدد در صادرات گاز طبیعی بود.

به گزارش سیناپرس، به تازگی پارلمان ترکیه لایحه ای را تصویب کرد که تغییراتی را در ساختار بوتاس در چارچوب پروژه هاب انرژی ارائه می کند. بر اساس این قوانین جدید، شرکت های خصوصی می توانند همراه با بوتاس گاز وارد کنند.

گفتنی است، در زمستان سال ۲۰۲۲، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ایده اولیه ایجاد هاب جهانی گاز در ترکیه را پیشنهاد کرد که با کمک آن بتوان حجم ترانزیت این حامل انرژی را که پس از آسیب دیدن خط لوله  نورد استریم از دست رفته، جبران کرد.

وی در این رابطه توضیح داد: ممکن است برای ایجاد هاب گازی در ترکیه یک سیستم خط لوله جدید ساخته شود که گاز را به مرکزی در ترکیه برساند و در صورت تمایل، این محصول از ترکیه به کشورهای ثالث از جمله کشورهای اروپایی هدایت شود. به گزارش سیناپرس، ترکیه این ابتکار را مثبت ارزیابی و اعلام کرد که بخش قابل توجهی از زیرساخت ها برای ایجاد این مرکز گازی و تاسیس یک مرکز تجاری در استانبول آماده است.

مترجم: رضوان خندان

منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل