نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاهش هزینه ها با بومی سازی تکنولوژی های صنعت آب و پساب

بومی سازی تکنولوژی های صنعت تصفیه آب، پساب و محیط زیست مانع مهاجرت نخبگان، کاهش هزینه ها و بی نیازی از واردات کالاهای مورد نیاز این صنعت می شود.

علی محمدی، مدیر عامل یکی از شتاب دهنده های تخصصی در زمینه تصفیه آب، پساب و محیط زیست در گفتگو با سیناپرس گفت: صنعت آب و پساب و محیط زیست از جمله صنایع پیشرفته دنیا محسوب می شود. دستیابی به دانش فنی و بومی سازی تکنولوژی های این حوزه ضمن اشتغال زایی جوانان باعث می شود یک سری افراد توانمند و نخبه در ایران بمانند و به فکر مهاجرت نیفتند. همچنین بومی سازی این تکنولوژی ها باعث کاهش هزینه ها شده و عملا کشور را از واردات کالاهای مورد نیاز این بخش بی نیاز می کند.

وی افزود: اغلب کسب و کارهای این حوزه پر ریسک هستند و ایده هایی که وارد شتاب دهنده ها می شوند نیاز به یک سریه سرمایه گذاری نقدی و غیر نقدی (برگزاری ورک شاپ ها و رویدادها، خدمات منتورینگ، فضای کار اشتراکی و خدمات آزمایشگاهی) دارند. اکنون بخش خصوصی با توجه به شرایط تورمی که در کشور وجود دارد، علاقمند نیست تا همه ریسک این حوزه را خودش متحمل شود. در دنیا نیز ارگان های دولتی این ریسک را با بخش خصوصی شریک می شوند. اگر در ایران نیز حد ریسک ما پایین باشد، می توانیم روی ایده های بیشتر سرمایه گذاری کنیم. قطعا شانس موفقیت مان در اجرای طرح ها نیز بیشتر خواهد شد.

وی اظهارداشت: اگر بازدهی ما در این عرصه بالاتر برود، قطعا بازگشت سرمایه بهتری خواهیم داشت و به تبع آن ایده های بیشتری را حمایت خواهیم کرد. مشکلات بیشتر این حوزه در کشور نیز حل می شوند.

محمدی خاطر نشان کرد: ضرورت بومی سازی برخی تکنولوژی های حوزه صنعت تصفیه آب، پساب و محیط زیست و تامین تجهیزات قطعات این حوزه باعث شد تا ما با کمک گروهی از اساتید دانشگاهی حوزه آب و پساب و فعالان صنعتی این حوزه، شبکه ای را تشکیل بدهیم تا گامی موثر برای پیشرفت و توسعه تکنولوژی های این حوزه برداریم و ظرفیتی مناسب برای اشتغال زایی جوانان ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: در این شتاب دهنده یک شبکه منتورینگ وجود دارد که به فراخور نیازها ایده ها را اعلام می کند. این ایده ها بر اساس محتوا و نیازها توسط شبکه منتورینگ داوری می شوند. اگر شرایط اولیه را داشته باشند، وارد مرحله پیش شتاب دهی می شوند. مرحله پیش شتاب دهی دو ماه است. در این مرحله خدمات مشاوره ای، آزمایشگاهی، کارگاهی و سرمایه گذاری غیر نقدی انجام می شود.

محمدی در پایان به سیناپرس گفت: اگر تعاملی خوبی شکل بگیرد و دو طرف خواهان ادامه این مسیر باشند، ایده ها وارد مرحله شتاب دهی می شوند. در این مرحله هر دو طرف آورده های نقدی و غیر نقدی خودشان را مشخص می کنند. بر این اساس، یک ارزش گذاری ایده ها شکل می گیرد؛ ایده ها یک ساختار حقوقی پیدا می کنند و هریک از طرفین متناسب با آورده شان عملا سهام آن شرکت ثالث را دریافت خواهند کرد.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل