تبدیل دانایی به دارایی با کمک کانون‌های خلاقیت

مجید متقی طلب در گفت و گو با خبرنگارسیناپرس گفت: هم اکنون240 واحد فناور، شرکت، هسته در قالب کانون های خلاقیت مراکز پارک علم و فناوری در شهر رشت و شهرستان های رودسر، آستانه اشرفیه، انزلی، تالش، رودبار، آستارا مستقر هستند. با فعالیت این واحدها زنجیره تبدیل دانایی به دارایی شکل گرفته و پل ارتباطی خوبی بین مراکز پژوهشی با تولیدی و صنعتی برقرار شده است.

رییس شبکه پارک های علم و فناوری کشور های اسلامی افزود: در هر کدام از این واحدهای فناور به طور میانگین 4 تا 5 نیروی انسانی مشغول به کار هستند. در مجموع می توان گفت هم اکنون هزار نفر از جوانان این مملکت با استقرار در این 240واحد فناور در حال کسب و کار با استفاده از علم و فناوری هستند.

دبیر فن بازار جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: تعدادی از این واحدهای فناور در مرحله ابتدایی و تعدادی دیگر در مراحل آزمایشگاهی، نیمه صنعتی و صنعتی به سر می برند. گاهی در برخی از این واحدها 50 نفر نیروی انسانی مشغول به کار و کسب درآمد هستند.

این عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان گفت: ما به دنبال افزایش تعداد این واحدهای فناور در پارک علم و فناوری گیلان هستیم اما مشکل اصلی ما نداشتن جا و مکان مناسب است. ما قصد داشتیم امسال میزان این واحدها را به 350 عدد برسانیم اما مشکل کمبود فضای مناسب ما را محدود به انجام این کار کرد. اگر این مشکل رفع شود، امکان افزایش ظرفیت این واحدها وجود دارد. در حال حاضر مسوولان استانی و کشوری برای رفع این مشکل قول و قرارهایی داده اند. امیدواریم با رفع این مشکل طی 1تا 2ماه آینده با همکاری دانشگاه های استان و مراکز فناور، ظرفیت این واحدهای فناور افزایش پیدا کند.

 متقی طلب به سایر دستاوردهای این پارک علم و فناوری اشاره کرد و گفت: همچنین ما در پارک علم و فناوری مان مجهز به آزمایشگاه های متعددی در حوزه های علوم مختلف هستیم که برخی از آنها در سطح کشور جزو آزمایشگاه های مطرح به حساب می آیند. آزمایشگاه امنیت و شبکه و همچنین جی آی اس از جمله آنهاست.

وی تصریح کرد: همچنین ما با دستگاه های مختلف اجرایی استان و خارج استان همکاری داریم به طوری که هم اکنون مرجع مالکیت فکری استان، دبیرخانه فن بازار کشور و دبیرخانه شبکه پارک های علم و فناوری کشورهای اسلامی در پارک علم و فناوری ما مستقر است.

رییس شبکه پارک‌های علم و فناوری کشورهای اسلامی به صادرات محصول های فناور این استان اشاره کرد و گفت: آخرین صادرات محصول‌های فناور ما به کشور آذربایجان است. قرار است 2 محصول ما در حوزه آب(دستگاه ترمیم لوله های آب بدون داشتن اتلاف آب و قطع جریان آب یک منطقه) و آنالیز آب به این کشور صادر شود. هم اکنون قرارداد دستگاه ترمیم لوله‌های آب بسته شده و قرارداد محصول آنالیز آب نیز در شرف عقد قرارداد است. در ضمن ما چند شرکت نرم افزاری در حوزه گیم داریم که این شرکت ها نیز محصول هایشان را به کشورهای اروپایی و آمریکا صادر کرده اند.

 

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا