نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خواب راحت بیماران CCU با چشم‌بند و گوش‌بند

بیمارانی که با مشکلات حاد قلبی نظیر سکته و یا مسائل مربوط به عروق کرونری قلب مواجه می شوند برای تحت نظر بودن و انجام رسیدگی های خاص، در واحد مراقبت ویژه قلبی یا CCU که یکی از مهم ترین بخش های هر بیمارستانی می باشد، بستری می گردند. اساس کار مراقبت در واحد CCU ایجاد شرایطی ویژه برای استراحت مطلق بیمار و کاهش کار قلبی او است و در این رابطه خواب راحت و استراحت جسمی کافی، یکی از مهم ترین اجزای برنامه مراقبتی بیماران در این بخش است.

با وجود تعریف چنین وظیفه ای برای بخش مراقبت های ویژه، خواب بیماران در این بخش به دلایل مختلفی که یکی از مهم ترین آن ها عوامل محیطی است ممکن است دچار اختلال شود. سر و صدا و وجود نور مزاحم محیطی جزو معمول ترین عواملی هستند که برنامه خواب بیماران را به هم می ریزند. سر و صدا می تواند باعث تحریک سیستم قلبی عروقی، افزایش ترشحات معده ای و تحریک غده های آدرنال و هیپوفیز شود و اثرات نامطلوب این عامل محیطی ممکن است منجر به عوارض غیر قابل برگشت و حتی افزایش مرگ و میر ناشی از سکته شود. نور شبانه نیز با سرکوب ترشح هورمون خواب یا ملاتونین و در نتیجه اختلال در سیکل خواب عوارضی را بر بیماران تحمیل می نماید.

سر و صدا و وجود نور مزاحم محیطی جزو معمول ترین عواملی هستند که برنامه خواب بیماران را به هم می ریزند. سر و صدا می تواند باعث تحریک سیستم قلبی عروقی، افزایش ترشحات معده ای و تحریک غده های آدرنال و هیپوفیز شود و اثرات نامطلوب این عامل محیطی ممکن است منجر به عوارض غیر قابل برگشت و حتی افزایش مرگ و میر ناشی از سکته شود. نور شبانه نیز با سرکوب ترشح هورمون خواب یا ملاتونین و در نتیجه اختلال در سیکل خواب عوارضی را بر بیماران تحمیل می نماید.

برای رهایی از اثرات نامطلوب عوامل محیطی ذکرشده و افزایش آرامش بیماران بستری شده در بخش مراقبت های ویژه قلبی، پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در تحقیقی جالب، تاثیر استفاده از چشم بند و گوش بند را بر خواب بیماران قلبی مورد مطالعه قرار داده اند.

در این پژوهش که بر روی 80 نفر از بیماران 31 تا 84 ساله بستری شده در بخش CCU بیمارستان امام علی (ع) کرمانشاه انجام شده تاثیر استفاده همزمان یا مجزای چشم بند و گوش بند بر کیفیت خواب این بیماران مورد بررسی قرار گرفته است.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که استفاده از چشم بند و گوش بند نه تنها باعث بهبود قابل توجه کیفیت و وضعیت خواب بیماران می شود، بلکه به شکل معنی داری موجب کاهش مدت زمان بستری چنین بیمارانی در بخش مراقبت های ویژه قلبی بیمارستان می گردد.

استفاده از چنین وسایلی که علاوه بر کم هزینه بودن، بدون هر گونه عارضه ای می باشد می تواند  باعث کاهش استفاده از داروهای خواب و عوارض نامطلوب آن ها گردد.

محققین فوق الذکر در مقاله علمی پژوهشی برگرفته از این مطالعه که در فصل نامه «تحقیقات بالینی در علوم پیراپزشکی» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه منتشر گردیده است ضمن اشاره به به این نکته که تامین آسایش مددجو در بخش های بستری از مهم ترین وظایف پرستاری است، با توجه به نتایج حاصل از پژوهش خود پیشنهاد نموده اند استفاده از چشم بند و گوش بند به عنوان وسایلی ساده و موثر برای ارتقای کیفیت خواب بیماران و کاهش طول مدت بستری آن ها در واحد CCU مورد توجه قرار گیرد.

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: الیاسیان فر، ش. و همکاران. تاثیر استفاده از چشم بند و گوش بند بر کیفیت خواب بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه قلبی. تحقیقات بالینی در علوم پیراپزشکی، 5(1): 22-15.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل