نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

راهی نو در تعیین جنسیت کودک

سینا

محققان راهی برای انتخاب جنسیت کودک پیدا کردند.
به گزارش سینا پرس فارس، محققان کالج پزشکی دانشگاه کورنل، تکنیک ساده و ایمنی را ابداع کرده اند که به احتمال 80 درصد، تولد فرزندی از یک جنس خاص را تضمین می کند.
این روش بر اساس طبقه بندی اسپرم بر اساس وزن است که در مرحله آزمایش ژنتیکی قبل از IVF انجام می شود.
همه چیز به مرد بستگی دارد
“دستورالعمل های عامیانه” زیادی در مورد نحوه تأثیرگذاری بر جنسیت جنین وجود دارد: غذاهای خاصی بخورید، روز خاصی را برای لقاح انتخاب کنید و غیره. اساساً همه اینها افسانه ها یا قصه های مادربزرگ است که توسط علم پشتیبانی نمی شود. جنسیت جنین در طی ادغام تخمک و اسپرم تشکیل می شود.

در عین حال، یک زن فقط می تواند کروموزوم X را به فرزند متولد نشده خود منتقل کند و یک مرد می تواند هر دو X و Y را منتقل کند. در واقع بدن زن در تعیین جنسیت نوزاد دخالتی ندارد. چه کسی به دنیا خواهد آمد – پسر یا دختر – فقط به مرد بستگی دارد.

دختران زمانی به دنیا می آیند که یک تخمک با کروموزوم X توسط اسپرمی با کروموزوم مشابه و پسران زمانی که یک تخمک با کروموزوم Y بارور می شود. از بین بسیاری از اسپرم ها، یکی برنده می شود و نمی توان پیش بینی کرد که کدام یک قابل دوام تر است، “نر” یا “مونث”. با تصور طبیعی، این فرآیند تصادفی است، نمی توان آن را برنامه ریزی کرد.
روش های آزمایشگاهی مختلفی برای انتخاب جنسی اسپرم وجود دارد. با استفاده از فیلتراسیون ژل، الکتروفورز، میکروسکوپ نیروی اتمی، فلوسیتومتری با برچسب گذاری فلورسنت، و غیره. همه این روش ها محدودیت هایی دارند. برخی از آنها بسیار زمان بر هستند، برخی دیگر به تجهیزات و مواد گران قیمت نیاز دارند و برخی دیگر نتیجه تضمینی را ارائه نمی دهند. علاوه بر این، میزان امنیت آنها مشخص نیست. هر گونه تداخل فیزیکی می تواند ساختار DNA را مختل کند.
بنابراین گزارش محققان کالج پزشکی دانشگاه کورنل فناوری ساده و موثری را برای جداسازی اسپرم‌های «نر» و «مونث» پیشنهاد کرده‌اند که به گفته آنها می‌توان بزودی در عمل بالینی از آن استفاده کرد. این روش بر اساس تفاوت وزن است. محققان دریافتند که اسپرم‌های دارای کروموزوم X سنگین‌تر هستند. بنابراین، در یک محیط مایع با گرادیان چگالی، سلول های “ماده” در لایه پایینی متمرکز می شوند، در حالی که سلول های “نر” در لایه بالایی متمرکز می شوند.
از آگوست 2016 تا ژوئیه 2020، دانشمندان آزمایشی را انجام دادند که در آن بیش از 1300 زوج آمریکایی که قبل از IVF تحت آزمایش ژنتیک قرار گرفتند، شرکت کردند.

روش شناسایی فلورسنت کارایی انتخاب را تأیید کرد: در سمت چپ، اسپرم حامل کروموزوم X، در سمت راست، کروموزوم Y

از بین کسانی که ترجیحات خاصی در مورد جنسیت کودک متولد نشده نداشتند (و معلوم شد که اکثریت – حدود 92 درصد) بودند، یک گروه کنترل تشکیل شد که در آن روش IVF استاندارد بود. اما 105 زوج می خواستند فرزندی با جنسیت خاص داشته باشند و برای اولین بار اقدام به جداسازی اسپرم کردند. در نتیجه در گروه کنترل 3/45 درصد جنین‌ها ماده و 7/54 درصد نر بودند.

در همان زمان، از بین 59 زوجی که مصمم به دختر شدن بودند، 79 درصد جنین ها مونث بودند و از 46 زوجی که می خواستند پسر داشته باشند، تقریبا 80 درصد زوج آن را به دست آوردند. محققان خاطرنشان می کنند که روش جدید، اگرچه نتیجه 100 درصد را تضمین نمی کند ولی احتمال آن را افزایش می دهد. فناوری جدید نسبتاً ارزان و کاملاً ایمن است. همه شرکت کنندگان در این مطالعه فرزندان سالمی داشتند و در سن سه سالگی، هیچ یک از آنها مشکلات جدی سلامتی یا تاخیر در رشد را نشان ندادند.
فرصت های IVF

هنوز هم می توان جنسیت جنین را قبل از لانه گزینی با IVF و انجام آزمایش PGT به روش فنی تعیین کرد. PGT یک مطالعه غربالگری پیچیده و گران است که در روش استاندارد IVF گنجانده نشده است و به آن بیوپسی جنینی نیز می گویند – قبل از انجماد، تعداد کمی سلول از جنین های ایجاد شده در شرایط آزمایشگاهی برای آزمایش گرفته می شود. هدف اصلی این روش شناسایی نقایص ژنتیکی مرتبط با بیماری های ارثی و تعیین تعداد کل کروموزوم ها است. سلامت جنین نیز به این بستگی دارد.

به عنوان مثال، مشخص است که افراد مبتلا به سندرم داون یک کروموزوم اضافی دارند.  طبق آمار، ناهنجاری های کروموزومی در حدود نیمی از جنین های ایجاد شده از طریق IVF وجود دارد و حدود 70 درصد از سقط های زودرس را تشکیل می دهند. استفاده از PGT  در درجه اول احتمال بارداری ناموفق را کاهش می دهد. تعریف جنسیت در این مورد به صورت گذرا اتفاق می افتد.

در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، قبرس، مکزیک، تایلند، امکان انتخاب با روش PGT به منظور تعادل جنسیتی در خانواده وجود دارد. یعنی زن و شوهر تنها در صورتی می توانند جنسیت فرزند متولد نشده خود را در صورت عدم وجود دلایل پزشکی انتخاب کنند که حداقل یک فرزند از جنس مخالف داشته باشند. در ایالات متحده، هزینه چنین خدماتی از 10 تا 20 هزار دلار متغیر است. با این حال، در روسیه و برخی از کشورهای دیگر، “سفارش” یک پسر یا یک دختر کارساز نخواهد بود. قانون فدرال شماره 323-FZ مورخ 21 نوامبر 2011 در مورد “مبانی حفاظت از سلامت شهروندان” این روش را فقط به دلایل پزشکی مجاز می کند. این محققین بر این عقیده اند که تعیین جنسیت برای مواردی است که خطر ابتلا به بیماری های ارثی وجود دارد که منحصراً از طریق خط مردانه یا زنانه منتقل می شوند، مانند هموفیلی، کوررنگی، آرتریت روماتوئید، دیستروفی عضلانی دوشن بکر، سندرم جاکوبز و غیره.
اخلاق و قانون
بسیاری از دانشمندان، انتخاب جنسی جنین را از نظر اخلاقی غیرقابل قبول می دانند. علاوه بر این، مقررات قانونی وجود ندارد. دارن گریفین، استاد ژنتیک در دانشگاه کنت، در مصاحبه  ای با The Irish News  توضیح می دهد: «انتخاب جنسیت جنین بدون شرایط کاهش دهنده، مانند بیماری های مرتبط با جنسی، غیرقانونی است. اما قبل از جداسازی اسپرم می تواند به یک خلأ قانونی تبدیل شود». تفاوت فناوری جدید با فناوری های قبلی این است که از آزمایش های استاندارد روی اسپرم و جنین مورد تایید خدمات پزشکی اکثر کشورها استفاده می کند.
جامعه
دکتر چانا جایاسنا، رئیس بخش آندرولوژی در امپریال کالج لندن، می گوید: من نگران هستم که این فناوری به طور گسترده در عمل بالینی مورد استفاده قرار گیرد.

محققان نگرانند که در آینده این روش برای انتخاب سایر صفات تعیین شده در سطح ژن، مانند، برای مثال، رنگ چشم یا پوست، سازگار شود و در اینجا به اصلاح نژادی نزدیک است.
دانشگاه کرنل در ۲۷ آوریل سال ۱۸۶۵ تأسیس شد. مجلس سنای ایالت نیویورک تأسیس دانشگاه کرنل را به عنوان مؤسسه‌ای ایالتی تحت قوانین اعطای زمین تصویب کرد. در رتبه‌بندی مؤسسه QS در سال ۲۰۲۰ دانشگاه کرنل در رتبه ۱۴دانشگاه‌های جهان و هفتم آمریکا قرار دارد. بر اساس رتبه‌بندی مؤسسه تایمز این دانشگاه در رتبه ۱۹دنیا در سال ۲۰۲۰ قرار گرفته است.

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: nauki

خروج از نسخه موبایل