نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سرماخوردگی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد

یافته های جدید محققان دانشگاه تولین نشان داده است، سرماخوردگی ممکن است بر سرعت پیری مغز تأثیر بگذارد و خطر زوال عقل و سایر اشکال زوال شناختی را افزایش دهد.

به گزارش سیناپرس، زوال عقل به گروهی از علائم اطلاق می شود که حافظه، تفکر و توانمندی‌ های اجتماعی فرد را چنان تحت تاثیر قرار می‌دهد و زندگی روزمره‌ مختل می شود. از دست دادن حافظه، عدم تمرکز، افسردگی، توهم و عدم توانایی استدلال و حل مسئله، از رایج ترین علائم زوال عقل هستند.

پژوهشگران در این مطالعه، موش ‌های نر مسن را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند، التهاب ناشی از آنفلوانزا یا سرماخوردگی فصلی، باعث تضعیف شناخت و اختلال در ارتباط بین نورون ‌های موش ها می‌ شود.

دانشمندان توضیح داده اند: وقتی موش های بزرگسال و سالمی که در آستانه میانسالی بودند، در معرض التهاب متناوب قرار گرفتند، تا حدودی حافظه خود را از دست داده و اتصالات بین نورون ‌هایشان ضعیف تر شد.

این تحقیق، اولین مطالعه ‌ای است که عفونت‌ های مکرر و متناوب را در موش ‌ها مدل ‌سازی کرده و پیامدهای بلندمدت آن بر عملکرد و سلامت مغز را مورد بررسی قرار داده است. انسان ها، اغلب، عفونت ها و التهاب را شدیدتر از موش های آزمایشگاهی، تجربه می کنند؛ در نتیجه، تغییرات شناختی نیز ممکن است در انسان ها قوی ‌تر باشد.

پژوهشگران اظهار داشته اند: اختلالات شناختی ناشی از تجربیات التهابی ممکن است در زندگی روزمره چندان قابل توجه نباشند، اما می ‌توانند در بلندمدت اثرات منفی و مخربی بر مغز بگذارند.

این یافته ها ممکن است پیامدهای مهمی برای بهبود رویکردهای مراقبتی در رابطه با نحوه درمان عفونت ها، به ویژه در سالمندان و افرادی که در معرض خطر زوال عقل هستند، داشته باشند.

به گزارش سیناپرس،نتایج تحقیقاتی در مجله Brain, Behavior and Immunity قابل دسترسی هستند.

مترجم:مهگل غفاری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل