نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دانشگاه شریف رتبه نخست ایران را در حوزه فناوری و مهندسی کسب کرد

دانشگاه صنعتی شریف در جدیدترین نتایج نظام رتبه بندی موضوعی ۲۰۲۳ QS، در حوزه فناوری و مهندسی رتبه ۲۴۴ جهان و نخست ایران را ثبت کرد.

جدیدترین نتایج نظام رتبه‌بندی موضوعی ۲۰۲۳ QS در جهان به تازگی منتشر شده که به بررسی جایگاه دانشگاه‌ها در ۵۴ رشته و چهار حوزه موضوعی کلی اختصاص دارد و نسبت به سال ۲۰۲۲، سه موضوع بازاریابی، تاریخ هنر و علم‌داده را به موضوعات خود اضافه کرده است.

طبق این نتایج و بر اساس رتبه‌بندی موضوعی کلی، شریف در حوزه فناوری و مهندسی، رتبه ۲۴۴ جهان و اول ایران را ثبت کرده و دانشگاه تهران با رتبه ۲۷۴ و دانشگاه امیرکبیر با رتبه ۳۶۶، به ترتیب دوم و سوم هستند. در بخش علوم پایه یا علوم طبیعی هم دانشگاه تهران با رتبه ۴۰۱-۴۵۰ و شریف با رتبه ۴۵۱-۵۰۰ در جهان، برترین دانشگاه‌های ایرانی به حساب آمده‌اند.

در رشته‌های مختلف هم وضعیت شریف در جدیدترین نتایج QS از این قرار است:

– مهندسی شیمی: ۲۵۱- ۳۰۰؛ اول ایران
– مهندسی عمران و سازه: ۲۰۱ تا ۲۳۰؛ اول ایران
– علوم کامپیوتر و سیستم‌های اطلاعات: ۳۰۱ -۳۵۰؛ اول ایران
– مهندسی برق و الکترونیک: ۱۵۱ – ۲۰۰؛ اول ایران
– مهندسی نفت: ۲۳؛ اول ایران
– هوانوردی و ساخت‌وساز: ۱۵۱ – ۲۰۰؛ اول ایران

طبق این رتبه‌بندی، دانشگاه‌های MIT، استنفورد، کمبریج، آکسفورد و برکلی پنج دانشگاه برتر جهان در حوزه فناوری و مهندسی شناخته‌ شده‌اند.

رتبه‌بندی QS به‌عنوان یکی از معتبرترین نظام‌های بین‌المللی، هر سال توسط مؤسسه کاکارلی سیموندز انگلیس و بر اساس پنج شاخص «بررسی شهرت دانشگاه»، «ارزیابی کارفرمایان»، «تعداد استنادها به ازای هر مقاله»، «h-index و همکاری‌های بین‌المللی» صورت می‌گیرد.

خروج از نسخه موبایل