نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

وزیر علوم: فرهنگ دانایی، بزرگترین سرمایه هر جامعه است

وزیر علوم گقت: فرهنگ دانایی، بزرگترین سرمایه هر جامعه است زیرا انسان و جامعه را به زمین و زمان حاکم می‌کند و قدرت فرا زمینی و فرا مکانی می‌دهد.

دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج‌میرزامحمد سلگی که در خانه معلم همدان برگزار شد، اظهار داشت: وقتی انسان‌های بزرگ بر سر راه جوانان قرار بگیرند، مسیر زندگی آن‌ها تغییر می‌کند؛ شهید سلگی نیز از انسان‌های بزرگ بود و مسیر زندگی خیلی از جوانان را تغییر داد.

وی اضافه کرد: شهید سلگی قله‌های اخلاق، انسانیت، وحدت و جهاد را فتح کرده بود و مسیر انقلاب و انقلابی‌گری را در بین مردم و جوانان هدایت می‌کرد.

دکتر زلفی‌گل خاطرنشان کرد: همانگونه که شهید سلگی محور وحدت بود، ما نیز باید وحدت جامعه و مردم را حفظ کنیم و نگذاریم هدف شوم دشمن که ایجاد شکاف و تفرقه است، محقق شود.

وی همچنین در روز جمهوری اسلامی، با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که “حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی، اوجب واجبات است”، تاکید کرد: باید مردم و مسوولین در کنار یکدیگر برای دوام این راه تلاش کنند.

وزیر علوم گفت: جوانان و متخصصان زیادی در اقصی‌نقاط کشور، در حرفه‌ها و مسوولیت‌های مختلف علمی و اجرایی به صورت شبانه‌روزی در حال خدمت به مردم هستند، پس باید قدر این نعمت را دانست و به پیشرفت آن کمک کرد.

وی در ادامه یادآور شد: پیشرفت‌های چشمگیر و منحصر به فردی در سال‌های اخیر اتفاق افتاده و مردم ما برای تحقق این پیشرفت‌ها خون‌های زیادی را تقدیم کشور کرده‌اند؛ پس به داشته‌هایمان باید افتخار کنیم.

زلفی‌گل با تاکید بر اینکه تولید علم و خلق ثروت از علم توسط جوانان و نیروی انسانی همین کشور در سال‌های پرافتخار انقلاب اسلامی حاصل شده است، بیان داشت: در زمینه‌های مختلف علمی، کشور ما سرآمد است و جمع قابل توجهی از اساتید دانشگاه‌های کشور در زمره دانشمندان یک‌درصد و دودرصد برتر جهان قرار دارند.

وی همچنین تصریح کرد: باید در پویش، پالایش و پیرایش فرهنگی جامعه نقش داشته باشیم. نباید اجازه دهیم فرهنگ ایثار و شهادت فراموش شود؛ به دنیا اعلام کنیم که اسلام و جمهوری اسلامی مخالف ظلم و جور بوده و اجازه تعدی و تعرض به هیچ متجاوزی را نخواهد داد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه بزرگترین سرمایه یک کشور، آرمان و فرهنگ آن کشور است، گفت: فرهنگ زندگی شهدا ویژه بود، خلوص و ایثار در بین شهدا نهادینه است؛ بر همین اساس فرهنگی دانایی را باید گسترش داد، زیرا این فرهنگ ریشه در قرآن و اعتقادات ناب اسلامی دارد.

وی افزود: نادانی بردگی پنهان است و زمین و زمان را بر انسان حاکم می‌کند. در جامعه‌ای که عالمان بر صدر ننشینند، آن جامعه مستعمره خواهد بود.

زلفی‌گل با اشاره به اینکه، با علم، نشدنی‌ها شدنی می‌شوند، خاطرنشان کرد: فرهنگی را در جامعه باید نهادینه کنیم که جوانان قدر علم و کارکرد علم را بدانند و در مسیر کسب و توسعه علم حرکت کنند.

وی گفت: شهدا اگر شهید شدند، چون اعتقاد داشتند جمهوری اسلامی بر مبنای دانایی شکل گرفته و به دنبال دانایی نیز، توانایی خواهد بود. وزیر علوم ادامه داد: این‌گونه مراسم فرصتی است که اهداف انقلاب اسلامی را بازخوانی و بازاندیشی کرده و به فرزندان خود منتقل کنیم. باید فرهنگ سالم را نشر بدهیم، چراکه فرهنگ سالم، فکر سالم و عمل سالم را ایجاد می‌کند.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، وی عنوان کرد: خوشبختانه اسناد فرادستی جمهوری اسلامی اهداف عالی و مترقی را دنبال می‌کند و این اهداف به دست جوانان محقق خواهد شد. در این اسناد، انتخاب مدیران در کشور به عهده مردم نهاده شده است.

زلفی‌گل در پایان گفت: آنچه برای دولت سیزدهم و ریاست جمهوری مهم است، انجام کار درست و درست‌انجام‌دادن کارهاست و اولویت، منافع مردم و جمهوری اسلامی است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل