نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ترکیه نفت مورد نیاز خود را از روسیه تامین می کند

در شرایطی که جنگ روسیه و اوکراین تاثیرات قابل توجهی در سیاست و اقتصاد جهانی داشته و بسیاری از کشورها تحت تاثیر مشکلات این جنگ قرار گرفتند، به نظر می رسد ترکیه برنده اقتصادی درگیری نظامی فوق بوده و با اعمال سیاستی مناسب توانست از این موضوع بهره برداری کند.

به گزارش سیناپرس، از همان روزهای ابتدای جنگ روسیه و اوکراین، ترکیه نقشی محوری ایفا کرده و با کمک سازمان ملل متحد به عنوان یک کوریدور امن برای صادرات غلات دو کشور عمل کرد. از سوی دیگر روسیه پس از شروع بحران نظامی اوکراین از ترکیه به عنوان واسط صادرات نفت و گاز خود استفاده کرده که این موضوع نیز برای ترکیه منافع قابل توجهی در بر داشت.

به تازگی و بر اساس آماری که سازمان تنظیم مقررات بازار انرژی ترکیه  EPDK  در روز شنبه منتشر کرد، مشخص شد،روسیه همچنان بزرگترین صادرکننده نفت خام ترکیه در ماه ژانویه بود.

آمارها حاکی از آن است که یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن نفت خام و محصولات پتروشیمی از روسیه وارد شده و عراق و قزاقستان به ترتیب با ۹۱۷ هزار و ۶۵۶ تن و ۶۸۳ هزار و ۷۴۰  تن در رتبه های بعدی قرار دارند.

در این میان، حجم کل واردات نفت خام به ترکیه در ژانویه ۲۰۲۳ نسبت به ژانویه ۲۰۲۲ با 3.64 درصد کاهش به 3.45 میلیون تن رسید، در حالی که صادرات فرآورده های نفتی پالایش شده با رشد 7.3 درصدی به 2.2 میلیون تن رسید.

به گزارش سیناپرس، این آمار نشان می دهد علی رغم مواضع خاص و غیر قابل پیش بینی ترکیه در زمینه مواجه شدن با روسیه و غرب ، روسیه به طور سنتی جایگاه خود را به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت خام و پتروشیمی ترکیه حفظ کرده است.

مترجم: رضوان خندان

منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل