رپورتاژآگهی؛
شرایط ثبت‌نام در آزمون یوس 1402

آزمون یوس (یا آزمون ورودی دانشگاه‌های ترکیه) یکی از مهم‌ترین آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های خارجی برای ایرانیان است که شانس تحصیل، اقامت و پیدا کردن موقعیت‌های شغلی در کشور ترکیه را فراهم می‌کند. در این مقاله به بررسی شرایط آزمون یوس در ایران، نکات کلیدی در امتحان و راهکارهایی برای کسب نتایج بهتر می‌پردازیم. همچنین، شما با نحوه ثبت‌نام و زمان‌های برگزاری آزمون  YÖS ترکیه آشنا خواهید شد.

رشته و درس‌های آزمون yos

آزمون یوس متمرکز شامل سه بخش عمومی و یک بخش تخصصی به شرح: آزمون هوش، آزمون ریاضیات، آزمون فرهنگ عمومی و آزمون دانش تخصصی مرتبط با رشته تحصیلی مربوطه است. به طور کلی، داوطلبان می‌توانند در رشته‌های مختلفی اعم از علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم پایه، مهندسی، علوم پزشکی و دندانپزشکی ثبت نام کنند.

با توجه به مستقل بودن دانشگاه‌ها در برگزاری آزمون یوس، تعداد سؤالات و پرسش‌های هر دانشگاه متفاوت است. در هر حال، این آزمون به طور معمول شامل ۱۲۰ تا ۱۴۰ سؤال است که از سه بخش عمومی و یک بخش تخصصی تشکیل شده است.

شرایط ثبت‌نام در آزمون یوس 1402 

این آزمون برای داوطلبانی است که تابعیت کشور ترکیه را ندارند و به طور کامل بیگانه به حساب می‌آیند یا دوره دبیرستان خود را در کشور دیگری گذرانده‌اند. برای شرکت در این آزمون در کشور خودمان باید مدرک دیپلم را بدست آورده باشید و اگر در رشته‌های نظری تحصیل کرده‌اید، گواهی اتمام تحصیل شما باید شامل سال چهارم دبیرستان نظام قدیم یا همان «پیش‌دانشگاهی» یا سال آخر نظام جدید را قید کرده باشد. محدودیت سنی برای شرکت در آزمون وجود ندارد اما توجه به این که تنها افراد 18 سال به بالا اجازه ورود به دانشگاه‌های ترکیه را دارند و اعتبار قبولی در آزمون یوس تا دو سال است، پیشنهاد می‌شود افراد بالای 16 سال در این آزمون شرکت کنند. خوشبختانه هیچ محدودیتی در تعداد دفعات سابق شرکت در آزمون وجود ندارد و متقاضی می‌تواند برای چندبار متوالی تقاضای ورود به آزمون کند.

مراحل ثبت نام در آزمون یوس

  • ثبت نام با استفاده از مدارک موردنیاز برای احراز هویت و بررسی امکان شرکت در آزمون در سایت دانشگاه مورد نظر صورت می‌گیرد.
  • درصورت عدم ثبت صحیح یا نادرست بودن اطلاعات، در بازه‌ای به متقاضیان اجازه به تحصیح موارد درج شده می‌شود.
  • در صورت موفق بودن ثبت نام اولیه، کاربر می‌بایت مبلغ شهریه ورودی آزمون را پرداخت کند که برای هر دانشگاه متفاوت است.
  • مدتی بعد، کارت ورود به آزمون صادر خواهد شد که حاوی اطلاعات شخصی و احراز هویت برای شرکت در امتحان است.
  • شرکت در آزمون در روز مقرر شده توسط هر دانشگاه میسر می‌شود.
  • نتایج آزمون و در صورت قبولی، تاریخ حضور در دانشگاه هم به طور مستقل توسط هر دانشگاه معین می‌شود.

هزینه ثبت نام آزمون یوس

در گذشته، کشور ترکیه به مانند ایران آزمونی سراسری برای کلیه دانشگاه‌های خود برگزار می‌کرد اما اکنون هر دانشگاه وظیفه برگزاری آزمون ورودی خود را دارد و با توج به تفاوت سطح و تنوع نحوه و مراحل اخذ آزمون، هزینه موردنیاز برای شرکت در آزمون متفاوت است. برای مثال «دانشگاه استانبول» حدود 1300 لیر از داوطلب درخواست می‌کند در حالی که برای شرکت در آزمون دانشگاه «ماردین آرتوکلو» باید تنها 60 لیر ترکیه بپردازید.

زمان برگزاری آزمون یوس 1402 در ایران و ترکیه

سازمان سنجش در بهمن 1401، خبر از برگزاری رسمی این آزمون به نیابت از دانشگاه‌های کشور ترکیه تحت نظارت خود داد اما در نزدیک به موعد مقرر، این فرایند لغو شد. ممکن است در پایان سال 1402، برگزاری داخلی این آزمون برای شرکت در برنامه دانشگاه‌های ترکیه برای سال 2024 میلادی فراهم شود اما برای سال میلادی جاری، فرایند ثبت‌نام دانشگاه‌ها از اواسط دی ماه 1401 شروع شده و تا تاریخ نگارش این مقاله، مواعید ثبت نام تا پایان خرداد 1402 دیده می‌شود. روزهای برگزاری آزمون یوس در کشور ترکیه از اسفند 1401 شروع شده است و تا تیر 1402 دیده می‌‎شود. در صورت حضوری بودن آزمون، برای شرکت باید به ترکیه یا دیگر کشورهای پذیرای این برنامه جذب دانشجو عازم شوید.

سؤالات متداول داوطلبان آزمون یوس

  1. چه موضوعاتی در آزمون یوس وجود دارد؟

بخش‌های ریاضیات و هندسه، هوش و بخش تخصصی رشته موردنظر

  1. چه تعداد سوال در هر بخش از آزمون یوس وجود دارد؟

تعداد سوالات در هر بخش آزمون یوس متفاوت است، اما معمولاً ۲۵ تا ۳۰ سوال در هر بخش از آن وجود دارد.

  1. چه مدت زمان برای برگزاری آزمون یوس در نظر گرفته شده است؟

با توجه به دانشگاه مهلت پاسخگویی متغییر است اما به طور کلی حدود 120 دقیقه برای بخش اول و 60 دقیقه برای بخش دوم به زبان ترکی است.

  1. آیا در صورت عدم قبولی در آزمون یوس، دوباره می‌توان شرکت کرد؟

بله، به داوطلبان اجازه داده می‌شود برای شرکت مجدد در آزمون یوس ثبت نام کنند.

  1. آیا پس از قبولی نیاز به مصاحبه وجود دارد؟

خیر، صرف قبولی در آزمون، شما را مجاز به ورود به دانشگاه مدنظر خواهد کرد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا