نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جدیدترین لپ ‌تاپ ماژولار با قابلیت ارتقا

در اوایل سال ۲۰۲۱، یک استارت‌آپ کالیفرنیایی برنامه‌های خود را برای راه ‌اندازی یک لپ ‌تاپ ۱۳ اینچی فاش کرد که کاربران می‌ توانند آن را ارتقا، تعمیر و سفارشی ‌سازی کنند. اکنون این شرکت در آستانه راه اندازی لپ تاپ Framework 16 است که به کاربران امکان می دهد گرافیک های مجزا را ارتقا دهند.

به گزارش سیناپرس، به نظر می رسد زمان زیادی نمانده که ارتقاء اجزای لپ تاپ، حداقل بدون نیاز به مشورت با یک متخصص یا ترتیب دادن سفر به یک مرکز خدمات مجاز امکان پذیر شود. در این راستا، شرکت Framework با طراحی لپ‌تاپی به کاربران امکان ارتقا، سفارشی‌سازی و تعمیر را داده و این روند را با هدف افزایش طول عمر محصولات و به طور بالقوه کمک به کاهش مشکل عظیم زباله‌های الکترونیکی در جهان، انجام داده است.

این شرکت سال گذشته پردازنده‌ های هسته دوازدهم اینتل را پذیرفت که طبیعتاً شامل کیت‌های ارتقاء برای دارندگان مدل‌های موجود می‌ شد و همچنین با Google برای نسخه کروم‌بوک شریک شد. اکنون مدل‌های لپ ‌تاپ ۱۳ را می‌ توان با پردازشگرهای نسل سیزدهم اینتل داشت و Framework مدل‌های سری Ryzen 7040 AMD را نیز اضافه کرده است. گفتنی است که قیمت این لپ ‌تاپ‌ها از ۱۰۴۹ دلار آمریکا شروع می ‌شوند.

اما مسلماً هیجان‌انگیزترین خبر از تولید لپ تاپ جدید این است که مدل Framework Laptop 16، مدلی با کارایی بالا برای گیمرها، تولید کنندگان محتوا، مهندسان و سایر کاربران است که قابلیت ارتقا، تعمیر و سفارشی‌سازی دارد.

مشخصات کامل، قیمت و چگونگی خرید این مدل جدید هنوز فاش نشده است، اما به گفته شرکت سازنده، می دانیم که لپ تاپ ۱۶ اینچی یک سیستم توسعه اضافه می کند که به کاربران امکان می دهد کارت های گرافیک مجزا را ارتقا دهند. به گزارش سیناپرس، این طراحی به ضخامت و عمق لپ ‌تاپ اجازه می ‌دهد تا نسبتاً نازک باشد و در نتیجه انعطاف ‌پذیری طراحی فوق ‌العاده برای مدیریت تغییرات در الزامات مکانیکی، حرارتی و الکتریکی برای پردازنده‌های گرافیکی ایجاد می ‌شود.

اگر کاربران به جدیدترین و بهترین سخت‌افزار گرافیکی نیاز نداشته باشند، بخش توسعه دهنده می‌ تواند از طریق رابط PCIe x8 به‌روزرسانی‌های دیگر مؤلفه‌ها را در خود جای دهد و توسعه ‌دهندگان ثالث می ‌توانند مواردی مانند شتاب ‌دهنده‌های هوش مصنوعی، دستگاه‌ های فیلم‌برداری و رادیوهای SDR را بسازند تا در پوسته لپ تاپ قرار گیرند.

این شرکت می ‌گوید از سفارشی ‌سازی در رنگ‌های مختلف استفاده می کند و امکان ایجاد مواردی مانند ماتریس LED یا صفحه لمسی نیز وجود خواهد داشت. همچنین ماهیت منبع باز این طراحی می تواند توسعه دهندگان را تقریباً برای ارتقای هر موضوعی آزاد بگذارد و برای آن یک ماژول ورودی ایجاد کند.

به گزارش سیناپرس، این شرکت اسناد منبع باز را برای ماژول‌های ورودی، ماژول‌های Expansion Bay و کارت‌های توسعه در GitHub قرار داده است تا توسعه ‌دهندگان را تشویق کند تا یک اکوسیستم قوی و کارا از ماژول‌ها ایجاد کنند. گفتنی است که پیش بینی می شود یک بازار مجزا برای آینده برنامه ریزی شده است تا به افراد و شرکت ها اجازه دهد ماژول های شخصی خود را خریداری کنند.

مترجم: مهگل غفاری

منبع: Framework

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل