نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نکات سلامتی در سفرهای نوروزی

سینا

به گزارش سینا پرس فارس، اعظم زمانی کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز در گفتگوی خبری با اشاره به شروع سفرهای نوروزی هموطنان، به برخی نکات سلامتی ذیل که می تواند حافظ سلامت مسافرین باشد، پرداخت.

1- تا حد امکان غذای مصرفی در طول سفر را خود آماده کرده و از مصرف مواد غذایی در رستوران و غذاخوری‌های نامطمئن و یا خرید مواد غذایی از دستفروشان خودداری شود.

2- غذایی که برای بین راه تهیه می شود، نباید آبکی باشد. غذاهای آبکی مثل انواع خورشت ها، سریع تر فاسد می شود، زیرا میکروب ها و باکتری ها در فضای مایع، محیط مناسبتری برای رشد و تکثیر دارد.

3- غذاهای خشک همراه با سبزی های تازه که خوب شسته شده باشد، غذاهای مناسبی برای سفر است.

4- در طول سفر از مصرف پنیر، سرشیر و خامه غیرپاستوریزه پرهیز کنید. چرا که مصرف محصولات لبنی پاستوریزه نشده خطر ابتلا به بیماری تب مالت را به همراه دارد.

5- مصرف سس مایونز و سایر سس های چرب از نظر تغذیه ای به طور کلی توصیه نمی شود. به ویژه توصیه می شود در طول سفر از مصرف سس مایونز و یا سس های خامه ای خودداری گردد. می توان با مخلوط ماست، آبلیمو، کمی نمک و فلفل و در صورت امکان کمی روغن زیتون یک سس سالم برای سالاد تهیه نمود.

6- در طول سفر غذاهایی را در رستوران سفارش دهید که سس، ادویه و چاشنی زیاد نداشته باشد. گاهی ممکن است در رستوران ها به غذاهای کهنه و مانده مقدار زیادی سس و چاشنی اضافه کنند که تغییر رنگ و طعم نامطبوع ناشی از فساد غذا مشخص نشود.

7- در رستوران، همراه با غذایی که میل می کنید، از ماست (کم چرب و پاستوریزه)، لیمو ترش و یا آبلیمو استفاده کنید. با مصرف اینها، دستگاه گوارش اسیدی می شود و در نتیجه، از رشد و تکثیر میکروب ها در دستگاه گوارش و در نتیجه مسمومیت غذایی جلوگیری می شود.

8- مصرف انواع دسرهای خامه ای در طول سفر توصیه نمی شود، زیرا ممکن است با شیر و خامه پاستوریزه نشده تهیه شده باشد و یا اینکه به علت کهنگی، فاسد شده باشد.

9- اگر مایل به مصرف بستنی هستید، از نوع پاستوریزه شده و کم چرب استفاده شود.

10- از خرید و مصرف نوشیدنی های محلی مثل آب زرشک، آب آلبالو، همچنین لواشک، تمبرهندی، آلوچه غیر بسته بندی شده و فاقد کد بهداشتی و پروانه ساخت از وزارت بهداشت خودداری شود. با خوردن این نوع مواد غذایی غیربهداشتی ممکن است انواع آلودگی های انگلی به بدن منتقل می شود.

11- برای جلوگیری از کم آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب همراه داشته باشید که بهتر است از نوع آب معدنی باشد.

12- خوردن میوه ها و سبزی هایی مانند هویج، گوجه فرنگی، خیار، کاهو در طول مسافرت به تامین آب، املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن کمک می کند. قبل از سفر در خانه، آنها را خوب بشویید و در ظرف های مناسب دربسته نگهدارید.

13- از مصرف سالاد به ویژه سالادهایی که در آن ها کاهو به کار رفته است و غذاهای دریایی در غذاخوری‌های بین راهی خودداری کنید.

14- در صورتی که سالاد را خود درست می‌کنید، ابتدا مواد آن را به طور کامل ضدعفونی، ‌انگل زدایی و پاکیزه کنید.

15- بهتر است در طول سفر سبزی ها به صورت پخته مصرف شود.

16- گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ را فقط از مراکز مجاز زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور تهیه نمایید.

17- آب را تنها از منابع مطمئن تهیه کرده و یا از آب های بطری شده استفاده کنید.

18- یخ را از مراکز مطمئن تهیه کرده و از مصرف یخ‌هایی که در شرایط غیر بهداشتی و روی زمین نگهداری یا خرد می‌شود، پرهیز کنید. از مصرف آب‌های سطحی، چشمه‌ها و دریاچه‌ها خودداری شود.

19- در هنگام خرید مواد غذایی به تاریخ استفاده و نحوه نگهداری آن که بر روی برچسب بسته بندی غذا نوشته شده دقت کنید.

20- برای حمل گوشت، مرغ و ماهی از یخدان استفاده و دقت کنیم مواد غذایی خام با پخته تماس نداشته باشد.

21- از نگهداری و مصرف مواد غذایی آماده خودداری کنید.

22- برای طبخ و مصرف غذا از ظروف تمیز استفاده گردد.

23- در هنگام سفر غذا باید آخرین وسیله‌ای باشد که می‌خواهید همراه ببرید و تا لحظه قبل از حرکت باید در یخچال نگهداری شود.

24- توصیه می شود به جای استفاده از نوشابه های گازدار از نوشیدنی های طبیعی پاستوریزه و کم نمک مانند دوغ استفاده کنید.

انتهای پیام

گزارش: فتانه حق پرست

خروج از نسخه موبایل