نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اهمیت تغذیه مناسب در ورزشکاران

سینا

یک کارشناس ارشد تغذیه ورزشی به اهمیت تغذیه ورزشکاران و نقش آن در سلامت و موفقیت آنان اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری سینا پرس فارس، محمدعلی ایزدی کارشناس ارشد تغذیه ورزشی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار سینا پرس گفت: تغذیه درست در ورزشکاران از اهمیت زیادی برخوردار است بطوری که بیش از 70% پیشرفت یک ورزشکار در زمینه‌های مختلف از جمله چربی سوزی، عضله‌سازی، افزایش قدرت و سرعت و … به داشتن برنامه رژیمی و غذایی مناسب بستگی دارد؛ اگر یک ورزشکار برنامه غذایی صحیح و اصولی نداشته باشد، در پیشرفتش دچار مشکل خواهد شد.

ایزدی افزود: ضمن اهمیت توجه به وزن و ترکیب بدنی ورزشکار و نوع ورزش او، تغذیه یک ورزشکار باید متنوع و سالم باشد بطوریکه شامل منابع کربوهیدراتی (نان و غلات، میوه) پروتیین (لبنیات، انواع گوشت و تخم‌مرغ) و چربیهای ضروری (منابع امگا 3 چون مغزها و زیتون) باشد. نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است این است که، هیچ ماده غذایی سالمی نباید از سبد رژیمی ورزشکار حذف شود.

وی گفت: متاسفانه به دلیل ضعف دانش تغذیه‌ای ورزشکاران، این افراد رژیمهای غلطی را دنبال میکنند، بطور مثال مصرف منابع کربوهیدراتی مثل میوه، برنج و نان وغلات رو کم و یا حتی حذف میکنند و بجای آن به رژیم‌های پر پروتیین و مصرف مکمل‌های غیرضروری و نا ایمن رو می‌آورند؛ که علاوه بر تحمیل هزینه گزاف به ورزشکار، می‌تواند به سلامتی ورزشکار لطمه جدی وارد کند. که این مورد در بدنسازان بسیار رایج است و در دراز مدت سبب از کار افتادگی کلیه، ضعف سیستم ایمنی، و پیری زودرس و … می‌شود.

این کارشناس ارشد تغذیه ورزشی به ورزشکاران توصیه کرد جهت دریافت برنامه تغذیه صحیح با متخصص یا کارشناسان تغذیه که دارای شماره نظام‌پزشکی و مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان نظام‌پزشکی هستند مشورت نمایند تا سلامتی و تندرستی آن‌ها تامین شود.

انتهای پیام

گزارش: فتانه حق پرست

خروج از نسخه موبایل