نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاهش نشانه های شیزوفرنی با کمک ورزش های هوازی

ژوزف فیرت با استفاده از اطلاعات به دست آمده از 10 آزمایش بالینی متفاوت بر روی 385 بیمار مبتلا به شیزوفرنی دریافت که حدود 12 هفته انجام تمرین هوازی یا ایروبیک می تواند کارکرد ذهن بیماران را بهبود بخشد. شیزوفرنی نوع حاد معمولا با توهم و هذیان همراه است ولی این علائم با دارو قابل درمان هستند. با این حال، بیشتر بیماران هنوز هم با نقص های شناختی فراگیری نظیر حافظه ضعیف، اختلال در پردازش اطلاعات و عدم تمرکز دست و پنجه نرم می کنند.

نتیجه این تحقیقات نشان دهنده این است که بهبود کارکرد مغزی بیمارانی که همراه با مصرف دارو تحت درمان ورزش های هوازی مانند استفاده از دستگاه دو ثابت و دوچرخه ثابت قرار گرفتند بیش از افرادی بوده است که تنها به مصرف دارو می پردازند.

نتیجه این تحقیقات نشان دهنده این است که بهبود کارکرد مغزی بیمارانی که همراه با مصرف دارو تحت درمان ورزش های هوازی مانند استفاده از دستگاه دو ثابت و دوچرخه ثابت قرار گرفتند بیش از افرادی بوده است که تنها به مصرف دارو می پردازند. بیشترین تاثیر انجام این ورزش های هوازی بر روی توانایی درک بیماران از موقعیت های اجتماعی، ایجاد توجه و حافظه فعال (میزان اطلاعاتی که می توانند در یک زمان به خاطر بسپارند) بوده است.

علاوه بر این شواهدی در این تحقیقات وجود داشت که نشان دهنده این بود که برنامه های درمانی که میزان تمرین های ورزشی در آنها بیشتر بود بر روی کارکرد شناختی افراد تاثیر بسزایی داشت. ژوزف فیرت در این باره بیان کرد: «نقص های شناختی یکی از جنبه های شیزوفرنی هستند که واقعا می توانند مشکل ساز باشند. آنها مانع بهبود افراد بوده و تاثیر منفی بر روی کارکرد مفید فرد در موقعیت های اجتماعی دارد. علاوه بر این، درمان های فعلی برای شیزوفرنی نقص های شناختی اختلال را درمان نمی کند. ما به دنبال راه های جدیدی برای درمان این جنبه از بیماری هستیم و این تحقیق هم اکنون به نحو بارزی پیشنهاد می کند که تمرین های فیزیکی می تواند به عنوان یک راهکار در نظر گرفت.»

منبع: scienceblog

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل