نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بیشترین ثروتمندان جهان ساکن کدام کشورها هستند؟

محققان دانشگاه آکسفورد و کینگز کالج لندن، با بررسی درآمدهای خانوار و سوابق مالیات بر درآمد، توزیع جهانی درآمد را محاسبه کرده و نتایج آن را در قالب گزارشی درخصوص وضعیت ثروتمندان جهان طی سال های 1988 تا 2012 منتشر کردند.

بالاترین سهم درآمد براساس برابری قدرت خرید (PPP) تعیین شد و محققان، نرخ های تنظیم ارز بین کشورها را به منظور برآورد قدرت خرید پول هر کشور محاسبه کردند.

نتایج بدست آمده نشان می دهد، در مقایسه با دهه های گذشته، سهم اقتصادهای درحال ظهور از جمعیت یک درصد ثروتمند جهان با افزایش و اقتصادهای توسعه یافته با کاهش مواجه شده اند. بیشترین میزان رشد در کشورهای درحال توسعه شرق آسیا و اقیانوسیه دیده می شود که این مسأله تاحدود زیادی با رشد اقتصادی چین در ارتباط است.  

پیش بینی می شود، اقتصادهای درحال ظهور به رشد سریع تر خود در آینده نزدیک ادامه داده و سهم کشورهای درحال توسعه از جمعیت یک درصد ثروتمند جهان نیز با افزایش مواجه شود.

سهم اقتصادهای پیشرفته از جمعیت یک درصد ثروتمند جهان در سال 2012 میلادی 79 درصد گزارش شده است. ایالات متحده با در اختیار داشتن سهم 38 درصدی از جمعیت یک درصد ثروتمند جهان (در سال 2012)، همچنان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است؛ البته این سهم در مقایسه با آمار 50 درصدی در سال 1998، کاهش چشمگیری را نشان می دهد.

کشور ژاپن با سهم 8.5 درصد، آلمان با 5.8 درصد، فرانسه با 5.4 درصد، برزیل با 5.3 درصد و انگلیس با 4.7 درصد، رتبه های دوم تا ششم را به خود اختصاص داده اند.

این گزارش نشان می دهد، سهم چین از جمعیت یک درصد ثروتمند جهان طی سال های 2005 تا 2012 میلادی با 1.3 تا 3.4 درصد رشد مواجه شده است؛ همچنین سهم چین از میلیاردهای جهان در سال 2016 نیز به 14 درصد افزایش پیدا کرده است.

سهم هند به عنوان دیگر قدرت اقتصاد درحال ظهور از جمعیت یک درصد ثروتمند جهان، باوجود رشد سریع اقتصادی طی 30 سال گذشته، چندان قابل توجه نیست (130 هزار نفر از 70 میلیون جمعیت یک درصد ثروتمند جهان)؛ با این حال، این کشور 4.6 درصد میلیاردهای جهان را به خود اختصاص داده است. این واقعیت که سهم چین و هند از میلیاردهای جهان بسیار بیشتر از سهم آنها از جمعیت یک درصد ثروتمند جهان است، نابرابری اقتصادی این دو کشور در مقایسه با سایر کشورهای جهان را نشان می دهد.

افزایش سهم اقتصادهای درحال ظهور از سال 2005 به بعد و کاهش سهم اقتصادهای توسعه یافته از سال 2008 (پس از بحران مالی جهانی) دیده می شود.

پیش بینی می شود، اقتصادهای درحال ظهور به رشد سریع تر خود در آینده نزدیک ادامه داده و سهم کشورهای درحال توسعه از جمعیت یک درصد ثروتمند جهان نیز با افزایش مواجه شود.

 

منبع: Phys.org

ترجمه: معصومه سوهانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل