کشف قدیمی ترین جسم طلایی جهان

الماس ها به علت نوع خاص ساختاری خود از مدت ها پیش مورد توجه انسان قرار داشته اند ولی باستان شناسان دریافته اند که طلای فراوری شده تنها از 4 هزار و 500 سال پیش از میلاد مسیح در اختیار انسان ها قرار داشته است. یافته های جدید باستان شناسی در منطقه ای باستانی در بلغارستان به کشف یک جسم طلایی منتهی شده است که دانشمندان آن را قدیمی ترین جسم طلایی ساخته شده به دست بشر می دانند.

به این ترتیب تاریخچه دست یابی بشر به فناوری ذوب کردن و فراوری طلا به میزان 200 سال به عقب تر بازگشته و به بیش از 6 هزار و 500 سال قبل می رسد.

انجل کراسیموف به عنوان یکی از افراد فعال در این کاوش می گوید که این جسم به عنوان قدیمی ترین جسم طلایی اروپا و به احتمال فراوان تمام جهان شناخته می شود. این جسم که در حقیقت یک مهره طلایی است، موجب شده است تا عنوان قدیمی ترین جسم طلایی از موارد قبلی گرفته شده و به این جسم اختصاص یابد. به این ترتیب تاریخچه دست یابی بشر به فناوری ذوب کردن و فراوری طلا به میزان 200 سال به عقب تر بازگشته و به بیش از 6 هزار و 500 سال قبل می رسد.

بررسی های انجام شده نشان داده است که این جسم که در منطقه ای در نزدیکی دریای سیاه یافت شده است از نمونه قدیمی قبلی که با نام طلای وارنا نامگذاری شده بود، کهن تر است و دانشمندان معتقدند که بسیار بعید است که بتوان شواهدی بر دسترسی انسان به این ساختار در زمانی پیش از آن را کشف کرد. یاور بویادژیف به عنوان یک پروفسور فعال در آکادمی علوم بلغارستان بر روی این کاوش نظارت داشته است و در این باره می گوید: «بدون شک این مهره از طلای وارنا قدیمی تر است. این کاوش، یک دستاورد بسیار مهم است و این تکه کوچک طلا به اندازه کافی برای یافتن جای خود در تاریخ، بزرگ است.»

منبع: smithsonianmag

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا