نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جنگل‌هایی سالم برای مردم سالم

وقتی یک لیوان آب می‌نوشیم، در دفترمان یادداشتی می‌نویسیم، داروی تب می‌خوریم یا خانه می‌سازیم، به‌طور مستقیم با جنگل ارتباط برقرار نمی‌کنیم. با این حال، همه اینها و بسیاری از جنبه‌های دیگر زندگی روزمره ما، به‌نوعی به جنگل مرتبط است.

به گزارش سیناپرس،  اما به نظر می‌رسد بسیاری از ما نتوانسته‌ایم این ارتباط مهم را درک کنیم و به همین دلیل کمتر به آن اهمیت می‌دهیم. حتی بسیاری از افراد پرداختن به پدیده‌های زیست محیطی از جمله جنگل و موضوعات مرتبط با آن را فانتزی و دور از واقعیت‌های جامعه می‌دانند. شاید به همین دلیل است که ضرورت روزی جهانی برای نام‌گذاری به نام جنگل و پرداختن به این پدیده ضروری احساس می‌شد.

 سازمان ملل متحد و اهمیت جنگل

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2012 روز 21 مارس را به عنوان روز جهانی جنگل‌ها اعلام کرد تا از اهمیت انواع جنگل ها تجلیل شود و آگاهی درباره آنها افزایش یابد. در این روز، کشورها تشویق می‌شوند تا تلاش‎های محلی، ملی و بین‌المللی خود را برای سازماندهی فعالیت‌های مربوط به جنگل‌ها و درختان، مانند کمپین‌های کاشت درخت، بیشتر توسعه دهند.

سازمان‌دهندگان این روز، مجمع سازمان ملل متحد در امور جنگل‌ها و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، هستند که با همکاری دولت‌ها و سایر سازمان‌های مرتبط در این زمینه فعالیت می‌کنند.

مدیریت پایدار جنگل‌ها و استفاده آنها از منابع کلیدی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و کمک به موفقیت و رفاه نسل فعلی و آینده است. جنگل‌ها همچنین نقش مهمی در کاهش فقر و دستیابی به اهداف توسعه پایدار دارند که از اهداف مهم سازمان ملل متحد به شمار می‌آید. با این حال، علیرغم همه این مزایای زیست‌محیطی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی، جنگل‌ها در معرض خطر آتش‌سوزی، آفات، خشکسالی و جنگل‌زدایی بی‌سابقه قرار دارند. موضوعی که دولت‌ها در سراسر جهان، نقش مهمی در آن ایفا می‌کنند.

جنگل‌ و سلامت

از سال 2012 که روزی با نام جنگل انتخاب شد، هر سال موضوع و شعاری نیز برای این روز درنظر گرفته می‌شود. موضوع سال 2023 «جنگل ها و سلامت» است.

جنگل‌ها کمک‌های زیادی به سلامتی ما می‌کنند. آنها آب را تصفیه و هوا را تمیز می‌کنند، کربن را برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی جذب می‌کنند، غذا و داروهای نجات‌دهنده زندگی را فراهم می‌کنند و در کل رفاه ما را بهبود می‌بخشند. حال این به ما بستگی دارد که چگونه از این منابع طبیعی گرانبها محافظت کنیم.

جنگل‌هایی سالم برای مردم سالم

شعار سال 2023 روز جنگل «جنگل‌های سالم برای مردم سالم» است. حفظ و استفاده پایدار از جنگل‌ها یکی از بهترین راه‌های حفاظت از سیاره ما و خودمان است. جنگل‌های سالم برای تمام جنبه‌های یک سیاره سالم، حیاتی است، از معیشت و تغذیه گرفته تا تنوع زیستی و محیط زیست؛ اما خب می‌دانیم که همه اینها در معرض تهدید قرار دارند. حال، این به ما بستگی دارد که از این منابع طبیعی گرانبها چگونه محافظت می‌کنیم؟

تا 100 سال آینده اثری از بافت جنگلی در کشور باقی نخواهد ماند

تقریبا بر کسی پوشیده نیست که شرایط جنگل‌ها در ایران، در وضعیت مساعدی قرار ندارد. قطع بی‌رویه درختان ، آتش‌سوزی‌های گسترده و سایر دخالت‌های انسانی در جنگل، باعث آسیب رسیدن به بخش عمده‌ای از این میراث زیست‌محیطی در کشورمان شده است.

اگرچه در سال‌های اخیر، تلاش‌هایی برای بقای بافت در جنگلی در کشورمان صورت گرفته اما آمار و ارقام نابودی درختان، هنوز و به‌شدت نگران‌کننده هستند.

طبق گزارش فائو سازمان ملل متحد، 6.8 درصد یا حدود 11075000 هکتار از وسعت ایران جنگلی است. از این میزان 1.8 درصد آن به عنوان جنگل‌های اولیه طبقه‌بندی می‌شوند، جنگل‌های اولیه که بیشترین تنوع زیستی و متراکم ترین شکل جنگل در آن دیده می‌شود. علاوه بر این، ایران حداقل 8000 گونه از گیاهان آوندی را در خود جای داده است.

بنابر اعلام مقامات ایرانی، بین سال‌های 2015 تا 2020، سالانه حدود 12 هزار هکتار از جنگل‌ها در سراسر کشور از بین می‌رود. این عدد هم مربوط به جنگل‌های شمال کشور و منطقه هیرکانی است و هم جنگل‌های منطقه زاگرس. برخی از کارشناسان معتقدند اگر روند نابودی جنگل‌های ایران با همین سرعت ادامه یابد، تا 100 سال آینده اثری از بافت جنگلی در کشور باقی نخواهد ماند. چالشی که می‌تواند به بسیاری از آسیب‌های زیست‌محیطی نظیر خشکسالی، توفان‌های شن و گرد و غبار و وقوع بلایای طبیعی نظیر سیل دامن بزند.

درباره جنگل‌ها بیشتر بدانیم

گزارش: زهرا علی‌دوست

منبع: un.org و rainforests

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل