نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تنها ۶ کشور جهان در سال گذشته هوای سالم داشتند

آلودگی هوا معضل اساسی بسیاری از مردم در گوشه و کنار جهان است اما شاید تصور این موضوع نیز دشوار باشد که بررسی های انجام شده نشان می دهد: تنها شش کشور در سال گذشته سطح کیفیت هوای سالم داشتند، زیرا آلودگی هوا طی سال های گذشته دائما در سراسر جهان افزایش یافته است.

به گزارش سیناپرس، شرکت پژوهشی IQAir، که کیفیت هوا را در بخش های مختلف جهان ردیابی می کند، در گزارشی جدید اعلام کرد: در طول سال گذشته تنها استرالیا، استونی، فنلاند، گرانادا، ایسلند و نیوزلند دستورالعمل های کیفیت هوای سازمان جهانی بهداشت را رعایت کرده و هوایی سالم داشتند.البته علاوه بر کشورهای فوق، هفت منطقه در اقیانوس آرام و دریای کارائیب نیز به این آستانه رسیدند که سطح آلودگی هوا در آن ها به طور متوسط ۵ میکروگرم بر متر مکعب یا کمتر بود.

گفتنی است این مطالعه ذرات ریز یا PM2.5 را که از سوخت ‌های فسیلی، طوفان ‌های گرد و غبار و آتش‌سوزی‌ های جنگلی می ‌آیند، بررسی کرده و باید توجه داشت این آلاینده ها با تعدادی از بیماری های تنفسی مرتبط است.

بر اساس این گزارش کشور چاد با ثبت 89.7 میکروگرم بر متر مکعب در صدر فهرست کشورهای دارای بدترین آلودگی هوا قرار دارد.

گلوری دلفین هامز، مدیر عامل IQAir  در این رابطه گفت: اگر به داده ‌های ماهواره‌ ای یا مدل ‌سازی‌ شده نگاه کنید، آفریقا احتمالاً آلوده ‌ترین قاره روی کره زمین است، اما ما داده‌های کافی در این رابطه نداریم. این موضوع بدان معناست که داده های بسیار بیشتری مورد نیاز است تا بتوانیم واقعاً آلوده ترین کشورها و شهرهای جهان را مشخص کنیم.

در این میان ۳۹ شهر از ۵۰ شهر دارای بدترین سطح آلودگی هوا در هند بود که از نظر آلودگی نیز به عنوان یکی از بدترین کشورها در رتبه بندی کلی قرار گرفته است. آلودگی هوا در ایالات متحده سال گذشته به دلیل یک فصل آتش سوزی خفیف بهبود یافت.

به گزارش سیناپرس، هامز افزایش جهانی آلودگی هوا را به ادامه سوزاندن سوخت های فسیلی نسبت داده و می گوید: این موضوع به معنای واقعی کلمه مهم بوده و ما باید درک کنیم که چگونه به عنوان یکی از موجودات  سیاره زمین به این رابطه ناسالم با سوخت های فسیلی ادامه می دهیم. ما هنوز به سوخت‌های فسیلی وابسته هستیم و سوخت‌های فسیلی مسئول اکثر آلودگی‌ های هوا هستند که در  سراسر زمین با آن مواجه می ‌شویم.

مترجم: رضوان خندان

منبع: upi

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل