نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دستگاهی برای شبیه سازی پدیده‌های زمین شناختی

همواره عملکرد طولانی مدت و آهنگ بسیار کند فرایندهای زمین ساختی از دید بشر پنهان باقی مانده و امکان بررسی کامل نحوه تکوین و تغییر شکل مناطق مختلف پوسته وجود ندارد. یکی از راهکارهای رفع ابهامات علمی در زمینه تغییرشکل‌های پوسته زمین، ساخت شبیه سازی‌های آزمایشگاهی است؛ امروزه شبیه سازی مکان‌ها و پدیده‌های زمین شناختی در شرایط آزمایشگاهی به عنوان یکی از راهبردهای مهم برای کشف حقایق زمین مطرح می‌شود.اهمیت این موضوع باعث شد پژوهشگران دانشگاه دامغان در این زمینه مطالعاتی انجام دهند و دانش وتکنولوژی ساخت دستگاه شبیه ساز حرکات امتداد لغز و فشارشی- کششی را از آن خود کنند.

دکتر سید سعیدالرضا اسلامی، مجری این طرح درباره این دستگاه گفت: دستگاه فوق از بخش‌های میز، گیربکس‌ها، محورهای طولی، بلوک‌ها و صفحات انتهایی محورها و همچنین قالب‌های متنوع تشکیل شده است.

به گفته این عضو هیات علمی دانشکده علوم زمین دانشگاه دامغان، به‌کارگیری این دستگاه سبب ارتقای سطح کیفی آموزش دانشجویان کارشناسی ارشد رشته زمین شناسی ساختاری و تکتونیک می‌شود.

این محقق با اشاره به اهمیت داده‌های به دست آمده از این دستگاه گفت: هم اکنون علوم زمین شناسی به لحاظ ارتباط زیربنایی با موضوعات مهمی مانند اکتشاف منابع زیرزمینی مانند معادن و ذخایر نفتی، تامین مواد اولیه برای صنایع، احداث سازه‌های حساس و مخاطرات طبیعی، به عنوان یکی از شاخه‌های کاربردی علوم تجربی محسوب می شود بنابراین کیفیت آموزش و پژوهش در این حوزه از علوم، نقش به سزایی در ارتقای نتایج کاربردی و رفع ابهامات جدی در ابعاد چهارگانه پدیده‌ها و مکان‌های زمین شناختی و همچنین دخالت نکردن محققان در رخداد پدیده‌ها و شکل گیری مکان‌ها دارد.

گفتنی است این طرح 3 فاز اجرایی دارد؛ هم اکنون فاز نخست آن شامل ساخت دستگاه شبیه ساز جنبش فشارشی- کششی و جنبش امتداد لغز برای اهداف آموزشی و نیز آزمون ایده‌های پژوهشی اجرایی شده است. فازهای بعدی این طرح هم شامل برنامه پذیری دستگاه‌ها و ارتقای شرایط مدل‌های آزمایشگاهی و نشانگرهای تغییرشکل مدل است؛ پس از اجرایی شدن فازهای 2 و 3 این طرح در کشور، امکان بررسی دقیق‌تر پوسته زمین فراهم خواهد شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل