معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران از رونمایی از نسخه جدید سامانه سماد به منظور آموزشهای فرابرنامهای و سامانه آزماد به عنوان شبکه آزمایشگاه جامع آموزشی خبر داد.
در نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با روسا و مترونهای بیمارستانها از نسخه جدید سامانه «سماد» و همچنین سامانه «آزماد» به عنوان سامانه آزمایشگاه جامع آموزشی رونمایی و کارنامه عملکرد بیمارستانها و برنامههای سال جدید آنان بررسی شد.
دکتر سید فرشاد علامه معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به رونمایی نسخه جدید سامانه سماد گفت: این سامانه از سالها پیش به منظور آموزشهای فرابرنامهای و آموزشهای مداوم و حرفهای مورد استفاده قرار گرفته و اکنون نسخه جدید آن طراحی شده است.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تاکید بر بکارگیری روشهای نوین آموزشی گفت: استفاده از سیستم موکس (MOOC) massive open access online courses ، به آموزش بهتر و برگزاری دوره های فرابرنامه کمک میکند.
علامه با اشاره به طراحی سامانه آزماد به عنوان شبکه آزمایشگاه جامع آموزشی گفت: این سامانه امکان تجمیع دستگاهها و وسایل آموزشی آزمایشگاهی را فراهم میآورد تا کوریکولوم های مغفول مانده در حوزه آزمایشگاهی به درستی اجرا و همچنین با ایجاد شبکه آزمایشگاهی از هدر رفت منابع جلوگیری شود.
دکتر فاطمه سلیمانی مدیر مرکز آموزش مهارتی و حرفه ای و دبیر آموزش مداوم دانشگاه، با اشاره به قابلیت های جدید سامانه سماد گفت: این سامانه به یک سامانه LMS جامع برای دانشگاه تبدیل شده و قابلیت های منحصر به فردی شامل افزودن دوره های موکس و دوره های ترکیبی حضوری و آنلاین، بارگذاری محتواهای چند رسانه ای، برگزاری آزمون های انلاین و ارسال تکالیف، طراحی و اجرا نظرسنجی به ازای هر دوره و همچنین ارتقا رابط کاربری، تسهیل فرآیندها و امکانات ظاهری بهتری را دارد.
وی با اشاره به افزایش تعداد دوره ها در این سامانه از سال ۱۳۹۸ تاکنون گفت: باتوجه به تعدد برگزاری دوره ها و استقبال اساتید و مخاطبان، این سامانه ارتقا پیدا کرد و در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱، بیش از هزار و ۳۰۰ دوره برای ۲۹ هزار و ۸۹۵ شرکت کننده برگزار شده است.
در ادامه دکتر حسین قنبری رئیس دانشکده فناوریهای نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در توضیح سامانه آزماد گفت: این سامانه به منظور تقویت آموزش های آزمایشگاهی دوره های تحصیلات تکمیلی و همچنین تجمیع و اشتراک گذاری ظرفیت های گروه ها و مراکز تحقیقاتی در آموزش بهتر به همه گروه های هدف طراحی شده است.
قنبری دسترسی گروه های آموزشی که فضای آزمایشگاهی ندارند به تجهیزات خاص و پیشرفته را فرصت مغتنمی دانست و گفت: فاز نخست را با ۲۰ دوره آغاز کردیم و در نظر داریم برای سال جدید ۳۰۰ تا ۴۰۰ دوره فعال آزمایشگاهی را برای نیاز مخاطبان داخل دانشگاه و خارج از دانشگاه تعریف کنیم.