پیشگیری از سنگ کلیه با مصرف مرکبات

نتایج پژوهش های جدید  نشان می دهد که ماده hydroxycitrate (HCA) که در مرکبات به وفور دیده می شود ، ترکیبات کریستالی اگزالات کلسیم را که اصلی ترین ماده تشکیل دهنده سنگ کلیه در انسان محسوب می شود؛ را در خود حل کرده و می تواند به عنوان یک ماده داروئی بسیار تاثیر گذار برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه محسوب شده و در بیماران دارای سنگ کلیه نیز می تواند سبب کوچک شدن سنگ و از بین رفتن زائده های دردناک آن شود.

بهترین توصیه پزشکان به بیماران دارای ریسک بالای ابتلا به سنگ کلیه؛ مصرف میزان زیاد آب و مرکبات و پرهیز از مصرف غذاهای دارای oxalate بالا است. مهمترین مواد غذائی دارای اگزالات عبارتند از: دیواس، بامیه ، اسفناج و بادام.

در همین رابطه دکتر جفری ریمر استاد دانشگاه هوستون در ایالات متحده آمریکا اعلام کرد: در این پژوهش ها، تیمی از محققان به بررسی و انجام آزمایش های بالینی و مقایسه انواع سنگ کلیه و تاثیر مواد موجود در مرکبات بر شکل گیری آن پرداختند.

سنگ کلیه در انسان عموما به شکل سنگ های رسوبی کوچک و بر اثر رسوب مواد معدنی شکل گرفته و عواملی مانند فشار خون بالا، دیابت، چاقی و اضافه وزن می تواند خطر بروز آن را افزایش دهد. نتایج مطالعات انجام شده نشان می دهد انجام اقدامات پیشگیرانه در سه دهه گذشته؛ توانسته است شرایط بروز این عارضه را تا حد زیادی تغییر دهد. بهترین توصیه پزشکان به بیماران دارای ریسک بالای ابتلا به سنگ کلیه؛ مصرف میزان زیاد آب و مرکبات و پرهیز از مصرف غذاهای دارای oxalate بالا است. مهمترین مواد غذائی دارای اگزالات عبارتند از: دیواس، بامیه ، اسفناج و بادام.

بر اساس یافته های این پژوهش، مصرف مواد دارای اسید سیتریک مانند مرکبات در اشکال مختلف می تواند روند شکل گیری سنگ کلیه و رسوبات را کند کند. بر این اساس پژوهشگران موفق به طراحی و ارائه داروئی شده اند بر پایه سیترات پتاسیم شکل گرفته و می تواند تا حد زیادی از عوارض و درد ناشی از دفع سنگ کلیه بکاهد. البته این دارو دارای عوارض جانبی است که برخی افراد نمی توانند آن را تاب آورده و مصرف کنند.

به باور پژوهشگران هنوز بهترین راه برای پیشگیری از رسوب املاح در کلیه و بروز سنگ کلیه، مصرف زیاد آب و مرکبات است. شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.  

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا