راهاندازی ۲۵۰ مرکز شناسایی دانشآموزان مستعد در مناطق محروم طی سال آینده
قائممقام بنیاد ملی نخبگان از راهاندازی ۲۵۰ مرکز شناسایی دانشآموزان مستعد بیبضاعت مناطق محروم در سال آینده خبر داد.
ناصر باقری مقدم در خصوص شناسایی دانشآموزان بیبضاعت مستعد در مناطق محروم، گفت: در تکمیل طرح «شهاب» که در حال حاضر مرحله شناسایی مستعدان در پایه چهارم، پنجم و ششم را تکمیل کرده است، برای پایههای هفتم، هشتم و نهم بحث هدایت تحصیلی آنها را در نظر داریم.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، تصریح کرد: تعدادی از این افراد جذب مدارس استعدادیهای درخشان میشوند، اما اگر این جمعیت را حدود ۱۰ درصد از جمعیت دانشآموزی بدانیم، در واقع حدود یک تا یک و نیم درصد جذب مدارس استعدادهای درخشان میشوند.
باقری مقدم در ادامه اضافه کرد: بقیه جمعیت دانشآموزی که صاحب استعداد هستند، باید پوشش داده شوند. برخی از این مستعدان به مدارس سمپاد دسترسی ندارند یا مدارس، گنجایش لازم برای همه متقاضیان و مستعدان را ندارند. از این رو لازم است کانونهای هدایت و پشتیبانی نخبهپرور را در کشور راهاندازی کنیم.
وی در خصوص برنامههای سال آینده بنیاد ملی نخبگان در رابطه با پوشش دانشآموزان مستعد بیبضاعت، اظهار کرد: قرار است در سال بعد ۲۵۰ مرکز شناسایی داشته باشیم. این مراکز به صورت مردمی اداره میشوند، مقرر است خودشان با استفاده از معلمانی که در شهرها و استانهای مختلف وجود دارند و کیفیت آموزشی آنها قابل قبول و مناسب است، کمکهای تحصیلی و درسی را به این دانش آموزان مستعد ارائه کنند.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در مورد نقش این بنیاد در طرح مذکور، گفت: بنیاد از این افراد پشتیبانی میکند. البته این پشتیبانی شامل تهیه مواد درسی فوق برنامه نیز میشود. همچنین در خصوص مکانی که قرار است مستعدان درس بخوانند، حمایتهایی خواهیم داشت؛ مثلا اگر میخواهند فضایی را برای تحصیل مستعدان اجاره کنند، ما در این بخش از آنها پشتیبانی خواهیم کرد.
وی در خصوص سایر بخشهای حمایتی بنیاد ملی نخبگان، افزود: برخی دانشآموزان مستعد هستند که حتی نمیتوانند در کانونهایی که راهاندازی میشود، ثبتنام کنند؛ این افراد عمدتا بچههایی تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی هستند. یکی از برنامههای ما این است که خودمان مستقیما برای شناسایی مستعدانی که نمیتوانند به کانون بیایند، اقدام کنیم.
باقریمقدم یادآور شد: با شناساییهایی که از قبل انجام دادیم، حتی محصولات و مواد درسی را در قالب بستههای آموزشی به منازل این افراد میرسانیم. به این ترتیب به سطح بالاتری از شناسایی و پوشش دانش آموزان مستعد در کشور میرسیم.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در پاسخ به این سوال که مستعدان در کدام استانهای کشور بیشترین نیاز را به چنین پشتیبانیهایی از سوی بنیاد ملی نخبگان دارند، بیان کرد: ما این طرح را طبیعتا از استانهای کم برخوردارتر شروع میکنیم. این استانها در کشور مشخص هستند و چه از حیث سرانههایی که دارند و چه از نظر توانایی خانوادهها مورد نظر هستند، این اقدام کمک میکند بحث مستعدان و نخبگان در کشور عادلانهتر پوشش داده شود و هیچ استعدادی در کشور بدون پشتوانه نماند.
باقری مقدم در ادامه در خصوص به کارگیری نخبگان در حل مشکلات کشور و مراجعه دولت برای دریافت راهکار از این افراد نیز، یادآور شد: در طرحها، تقاضامحور بودن را مورد توجه قرار دادیم. تقاضا محور کردن یعنی صاحب مسئله باید هزینه حل مسئلهاش را پرداخت کند. پرداخت هزینه گواهی بر این است که این هستهها واقعیتر شدهاند و شکل میگیرند.
به گزارش سیناپرس به نقل از بنیاد ملی نخبگان، وی افزود: با توجه به شرایط استانهای مختلف و دستگاههای گوناگون، موضوع به کارگیری نخبگان متفاوت است. ما همکاری قابل قبولی را به عنوان نمونه با استانداری و استان یزد آغاز کردهایم و آنها بصورت جدی با نخبگان وارد تعامل شدهاند و با این افراد مشکلات را در میان میگذارند. با وزاتخانههای مختلف نیز مشغول ایجاد بستر تعامل و همافزایی هستیم و نخبگان را در قالب کارگروهها و هستههای اندیشهورز ساماندهی میکنیم تا بتوانند به مسائل دستگاهها بپردازند.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه بهکارگیری نخبگان نیاز به فرهنگسازی دارد، ادامه داد: این کار را تازه شروع کردهایم و با پتانسیلی که در کشور وجود دارد و اهتمامی که استانها و دستگاهها دارند، به زودی شاهد شکلگیری هستههای اندیشهورز در کشور خواهیم بود.
وی در ادامه در خصوص فرهنگسازی برای خانواده مستعدان در مناطق محروم نیز، گفت: قطعا برای این کار از کمیته امداد و سازمان بهزیستی کمک میگیریم و تفاهمهایی با کمیته امداد انجام شده، با شناختی که کمیته از این دانشآموزان دارد، امیدواریم با کمک یکدیگر علاوه بر فرهنگسازی در خانواده این دانشآموزان به نتایج خوبی برسیم.