زمین های ملی در چنگال سودجویان

اراضی ملی شامل مراتع، جنگلها، بیشه های طبیعی، بیابانها، شنزارها و کوههاست که گاهی بخشی از آنها توسط افراد سودجو و فرصت طلب تصرف می شود. 
این افراد سودجو با روش های ناصواب زمین ها را تصاحب کرده و با ترفندهایی چون قولنامه های صوری و یا با اغفال اشخاص، آنها را به فروش می رسانند و برای خود سرمایه کسب می کنند. 
به دنبال تعرضات رو به گسترش به اراضی دولتی و از بین بردن حریم شهرها توسط عده ای سودجو که منجر به مشکلاتی در جامعه شده و همچنین در پی افزایش اقدامات متقلبانه در این زمینه، قوای مجریه و قضاییه و سازمان منابع طبیعی اقدامات خوبی را برای حفظ حقوق بیت المال آغاز کرده اند. 
لازم است دستگاه های ذیربط به منظور دفاع از حقوق ملت و اجرای عدالت اسلامی با بهره گیری از ظرفیت ها و ساز و کارهای قانونی، از تملک ناعادلانه افراد سودجو جلوگیری و زمینهای تصاحب شده را به بازپس گیرند. 
حفاظت از عرصه های ملی بر عهده اداره های کل منابع طبیعی و آبخیزداری است، این اداره ها با گشت های مکرر و مشاهده هر گونه تصرف با هماهنگی اداره حقوقی و مراجع قضایی نسبت به رفع تصرف ان اقدام می کنند. 
زمین خواری، بخشی از مشکل و معضل این روزهای جامعه است که کم و بیش در همه نقاط کشور به چشم می خورد. 
استان یزد نیز از این قاعده، مستثنا نیست و هر چند در مقایسه با بسیاری از نقاط کشور از وضعیت بهتری برخوردار است اما همین اندک بی قانونی نیز ذهن مسئولان ذیربط و مردم استان را بخود مشغول کرده است. 
98 درصد مساحت استان یزد به وسعت هفت میلیون و 300 هزار هکتار را عرصه های منابع طبیعی به خود اختصاص داده که حفاظت و جلوگیری از تصرف آنها عزم همه دستگاهها و مردم را می طلبد. 
شاید یکی از مواردی که موجب شده تا سودجویان به صورت مکرر نسبت به تصرف اراضی اقدام می کنند کمبود نیروی انسانی است. 
**افزون بر 64 هکتار از اراضی ملی استان یزد رفع تصرف شد 
رییس اداره حقوقی اداره کل منابع طبیعی و آبخیرداری یزد گفت: در سه ماهه نخست امسال 64.8 هکتار از اراضی ملی این استان به ارزش 6 میلیون و 400 هزار ریال رفع تصرف و خلع ید شده است. 
کاظم اسلامی با اشاره به اینکه در این مدت 123 پرونده تشکیل شده که 80 درصد آنها به نفع اداره کل منابع طبیعی استان اعلام شد اظهار کرد: به طور میانگین سالانه 200 هکتار از اراضی ملی در این استان رفع تصرف می شود. 
اسلامی گفت: حفاظت و نگهداشت اراضی ملی از وظایف مهم و اساسی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری است، 
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیرداری یزد هم افزود: عمده رفع تصرفی ها در این استان مربوط به مناطق ییلاقی و از جمله مناطق خوش آب و هوای دهبالا، سانیج ، نصرآباد و طرزجان از توابع شهرستان تفت است. 
مهدی توکلی تصریح کرد: این اراضی با حکم قضایی و توسط یگان حفاظت منابع طبیعی و نیروی انتظامی در اجرای تبصره یک ماده 55 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع رفع تصرف شده است. 
وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر برخورد با پدیده تخریب و زمین خواری افزود: منابع طبیعی هرگونه تخریب و تصرف اراضی ملی را از طریق کارشناسان خود پیگیری و با این موارد از طریق مجرای قانون به صورت جدی برخورد می کند. 
وی اهمیت مشارکت پذیری ملی و مردمی را از عوامل مهم در حفظ و حراست از این منابع خواند و گفت: ترویج فرهنگ منابع طبیعی موجب ارتقای آگاهی عمومی و جلب مشارکت مردم در امر حفاظت از طبیعت می شود و فرهنگ سازی راهکاری مناسب برای حفاظت از این عرصه های ملی است. 
وی پیشگیری از تصرفات و تخلفات به اراضی ملی را به عنوان یکی از اقدامات اولویت دار این اداره کل در بخش حفاظت بیان و افزود: برای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی علاوه بر اقدامات پیشگیرانه ، برنامه های آگاهی بخشی و زمینه سازی برای حضور اقشار مختلف مردم در مشارکت فعال نیز در دستور کار قرار دارد. 
توکلی تصریح کرد: انفال و بیت المال متعلق به همه آحاد مردم است و حفظ و صیانت از آن وظیفه ای همگانی تلقی می شود. 
وی خاطرنشان کرد: افرادی که قصد خرید زمین به ویژه اراضی بدون سند رسمی را دارند باید قبل از خرید به اداره های منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستانها مراجعه و از ملی نبودن اراضی مطمئن شوند. 
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیرداری یزد از مردم خواست هرگونه تعرض به طبیعت، تخریب و تصرف اراضی ملی و آتش سوزی جنگل ها و مراتع را دراسرع وقت به شماره تلفن 1504 (امداد جنگل و مرتع) اطلاع دهند. 
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد پیش از این اعلام کرده بود: در سال 94 از بیش از 195 هکتار اراضی ملی در یزد رفع تصرف شد که ارزش ریالی آن 280 میلیارد تومان برآورد می شود . 
محمدرضا آخوندی اضافه کرد: پارسال 383 پرونده در این زمینه تشکیل شد و در مجموع 646 رای در این زمینه صادرکه 460 رای به نفع این اداره کل و 186 رای علیه منابع طبیعی بوده است. 
وی افزود: هم اکنون 21 نفر نیروی محافظ در این یگان مشغول به خدمت هستند که حفاظت از هفت میلیون هکتار از اراضی ملی با این تعداد نیرو ناممکن است. 
به گزارش ایرنا , آخوندی گفت: معضل زمین خواری در این استان در مقایسه با سایر استانها به ویژه مناطق شمالی، کمتر است اما به علت کمبود شدید نیروی یگان حفاظت در استان زمین خواری در این خطه به صورت گسترده وجود دارد. 
استان یزد یک میلیون و 100 هزار نفر جمعیت دارد و در مرکز جغرافیایی ایران واقع شده است. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا