نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

یک عنصر حیاتی در سیستم دفاعی بدن کشف شد

یک مطالعه که اخیراً از دانشگاه آرهوس منتشر شده، می تواند نشانگر این باشد که فصل کتب درسی در مورد سیستم ایمنی باید بازنویسی شود.

به گزارش سیناپرس همدان،در این مطالعه که در ژورنال Nature Communications منتشر شده است، محققان یافته های جدید و بسیار مهمی را در مورد سلول های B، که یک عنصر حیاتی در سیستم دفاعی بدن است، کشف کرده اند. سلول‌های B سلول‌هایی هستند که هنگام واکسینه شدن یا ابتلا به عفونت، آنتی‌بادی‌های محافظ تولید می‌کنند و همچنین این سلول‌های B هستند که آنتی‌بادی‌های مضر را نیز در ارتباط با آلرژی یا بیماری‌های خودایمنی تولید می‌کنند.

محققان اولین مرحله فعال سازی سلول های B را بررسی کرده اند، یعنی مکانیسم فعال سازی در زمانی که سلول ها یک هدف خاص یا عنصر بیگانه، یک آنتی ژن را تشخیص می دهند، آغاز می شود.

سورن دگن، دانشیار گروه زیست پزشکی، که نویسنده ارشد این مقاله است، می گوید: قبلاً اعتقاد بر این بود که آنتی‌ژن‌های به‌عنوان مثال، ویروس‌ها یا واکسن‌ها باید به گیرنده‌های سلول B روی سطح سلول متصل شوند. این چیزی است که در تمام کتاب های درسی آمده است. اما اکنون نشان داده‌ایم که حتی آنتی ژن‌هایی که فقط می‌توانند در یک زمان به یک گیرنده متصل شوند، می‌توانند سلول‌های B را فعال کنند.

او توضیح می دهد :این کشف در چندین سطح مهم است: نتیجه مهم است زیرا نشان دهنده پیشرفتی در درک ما از چگونگی شناسایی دشمنان خود توسط این سلول های ایمنی مهم است. هنگامی که متوجه شدیم چه اتفاقی دارد می افتد، می توانیم از آن در طراحی واکسن های جدید تقلید کنیم تا از حداکثر اثر مطلوب اطمینان حاصل کنیم. ممکن است بتوان گفت که یافته‌های ما می‌تواند ما را در تقلید از میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا بهتر کند، و بنابراین در تحریک یا دور زدن سیستم ایمنی برای ایجاد یک پاسخ ایمنی خوب در هنگام واکسیناسیون، عملکرد ما را بهبود ببخشد.

این کشف هم برای زمینه ایمونولوژیکی و هم برای زیست شناسی سلولی به طور کلی مفید است، زیرا محققان نگرش جدیدی را بر اساس چگونگی ارسال سیگنال توسط گیرنده های روی سطح سلول ها به سلول های دیگر، یک فرآیند بیولوژیکی کلیدی، ایجاد کرده اند.

سورن دگن می گوید: این مطالعه ما را قادر می سازد تا پیشینه یکی از مهمترین فرآیندهای سیستم ایمنی و یکی از مهمترین فرآیندهای زیست شناسی سلولی را بهتر درک کنیم. اما واضح است که در دراز مدت، این موضوع می‌تواند جنبه‌های کاربردی‌ مهمی نیز داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، محققان آزمایشات پیش بالینی واکسن را با هدف تبدیل یافته ها به طراحی واکسن مرتبط با بالین، آغاز کرده اند. آنها همچنین سعی می کنند از همان ابزارها به صورت معکوس استفاده کنند تا پاسخ های مضر سیستم ایمنی مانند واکنش های آلرژیک و بیماری های خود ایمنی را هدف قرار داده و کنترل کنند.

دگن می گوید: وقتی متوجه شدیم که سلول‌های B چگونه فعال می‌شوند، می‌توانیم واکسن‌های بهتری ایجاد کنیم. در دراز مدت، ممکن است بتوانیم فعال‌سازی سلول‌های B را در مواردی که مضر است خاموش کنیم. ما در حال مطالعه هر دوی اینها در مرکز تحقیقات پایه CellPAT در دانشگاه آرهوس هستیم.

برای سال‌های متمادی، فعال‌سازی سلول‌های B موضوع بحث‌های زیادی در میان محققان بوده است، زیرا مدل غالب برای چگونگی تشخیص ایمنی نمی‌تواند همه مشاهدات را توضیح دهد.

در مطالعه جدید، محققان دپارتمان زیست پزشکی و iNANO در آرهوس، در همکاری بین رشته‌ای با مؤسسه ماکس پلانک در مونیخ، ابزار جدیدی ایجاد کرده‌اند که امکان منسوخ کردن مدل غالب و در نتیجه رد کردن پارادایم چند دهه‌ای را ممکن می‌سازد.

سورن دگن می‌گوید: ما نشان داده‌ایم که نحوه توضیح فعال‌سازی سلول‌های B در سی یا چهل سال گذشته اشتباه بوده است. این یک یافته مهم است، زیرا در را به روی واکسن‌های بهتر و درمان بهتر برای گروه بزرگی از بیماری‌ها باز می‌کند.

این یافته ها در ژورنال Nature Communications منتشر شده است.

مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل