نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پرندگان مهاجر برای تقویت سیستم ایمنی خود استراحت می کنند

فعالیت بیش از حد و عدم استراحت کافی برای سلامتی مضر است. مطالعه جدیدی از دانشگاه لوند در سوئد نشان می دهد: همین امر در مورد پرندگان مهاجر نیز صادق است. آنها نه تنها برای تجدید سطح انرژی خود بلکه برای تقویت سیستم ایمنی نیز به استراحت نیاز دارند.

به گزارش سیناپرس، پس از یک دوره فعالیت فیزیکی طولانی، مهره داران از جمله انسان معمولا نیاز به یک دوره بهبودی و استراحت دارند. به غیر از موارد واضح مانند کاهش ضربان قلب و ترمیم عضلات آسیب دیده، سایر سیستم های فیزیولوژیکی کمتر برجسته نیز ممکن است نیاز به بهبودی و استراحت داشته باشند. به گفته محققان، فعالیت بدنی شدید می تواند بر دفاع اولیه ایمنی فرد تأثیر بگذارد.

دانشمندان توضیح می دهند: هنگامی که پرندگان مهاجرت می کنند، به طور منظم برای چند روز در یک مکان توقف کرده، استراحت می کنند و غذا می خورند. پیشتر این امر برای ایجاد ذخایر چربی جدید که سوخت لازم برای مهاجرت پرندگان را فراهم می کند، ضروری تصور می شد.به گزارش سیناپرس،اکنون محققان نشان دادند: پرندگان در حین توقف و استراحت سیستم ایمنی خود را تقویت می ‌کنند. جالب اینجاست که پرندگان مهاجر این کار را خیلی سریع انجام می دهند و چند روز استراحت برای این موضوع کافی است.

آرنه هگمان (Arne Hegemann) زیست شناس دانشگاه لوند که این مطالعه را با همکاری موسسه تحقیقات پرندگان در آلمان انجام داد، می گوید: این اولین بار است که این یافته در پرندگان مهاجر وحشی مشخص شده است. مطالعه ما نشان می دهد که توقف پرندگان مهاجر به جز غذا خوردن و احیای انرژی اهداف دیگری نیز دارد. پرندگان همچنین برای بازیابی به سیستم های فیزیولوژیکی دیگری نیاز دارند.

در این پژوهش محققان پرندگان مهاجر کوچک را مورد بررسی قرار داده‌  و تجزیه و تحلیل کرده ‌اند که چگونه سیستم ایمنی آنها هنگام استراحت در طول مهاجرتشان تغییر می‌ کند. هگمان در ادامه توضیح می دهد که اگر در فصل پاییز پرنده کوچکی را در باغ یا پارک مشاهده کردید و می دانید که به سمت جنوب اروپا یا آفریقا می رود، فکر کردن به این موضوع که چرا استراحت می کند می تواند بسیار جالب باشد. هگمان می ‌گوید: اگر پرنده های مهاجر استراحت نکنند، سیستم ایمنی آنها نمی ‌تواند بهبود یابد و به راحتی آنها را در معرض خطر بیماری قرار می دهد.

به گزارش سیناپرس، با جمع ‌آوری و مقایسه داده‌ های افراد و گونه ‌های مختلف، محققان دریافتند: پرندگان مهاجر آزاد می ‌توانند چندین پارامتر از عملکرد ایمنی را در طول توقف بازیابی کنند. هگمان در خاتمه اضافه می کند که جالب است که هنوز باید در مورد مهاجرت پرندگان بیاموزیم و مطالب جدید هیجان انگیز زیادی در این باره وجود دارند.

شرح کامل این تحقیق در Biology Letters منتشر شده است.

مترجم: نداجوادهراتی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل