نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سفره هفت سین؛ جولانگاه فعالیت سودجویان

یکی از آیین های باستانی ایران، چیدن سفره هفت سین است. سیر، سرکه، سماق، سنجد، سمنو، سیب و سبزه اجزای اصلی و نماد این سفره هفت سین است اما طی چند دهه اخیر بدعت های مختلفی وارد سفره هفت سین شده که هیچ ریشه تاریخی در ایران باستان ندارد.

به گزارش سیناپرس، بدعت های نادرست چند دهه اخیر باعث شده اند که ماهی قرمز بر سر سفره های هفت سین جای بگیرند؛ ماهی که خاستگاه اصلی آن کشور چین است و کارشناسان محیط زیست بارها نسبت به خریداری و رهاسازی آنها در آب‌ های آزاد هشدار داده اند، زیرا این گونه وارداتی بسیار سریع به روش‌ های جنسی و غیر جنسی تکثیر پیدا می کنند و حتی می توانند در آب های آلوده نیز زادآوری داشته باشند. همچنین این ماهی ها نسبت به عوامل محیطی مانند دما، شوری،PH  و… مقاومت بالایی دارند و می ‌توانند از تخم و لارو سایر آبزیان هم تغذیه کنند بنابراین تهاجمی محسوب می شوند.

به گفته امید صدیقی، کارشناس گروه آبزیان دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سابق سازمان حفاظت محیط زیست، ماهی قرمز می‌ تواند با حضور در محیط‌ های آبی کشور از جمله تالاب ‌ها، دریاچه‌ ها و رودخانه‌ ها حیات و بقای گونه های ارزشمند و بومی کشور را تهدید و نابود کند. این ماهی ها ضمن تخریب زیستگاه های آبی، کاهش کیفیت آب ها باعث انتقال بیماری نیز می شوند. متاسفانه امروزه تعداد زیادی از آنها وارد تالاب‌های کشور از جمله شادگان، انزلی، چغاخور، آجی‌گل، آلماگل و بسیاری از رودخانه های کشور شده اند در حالی که ماهی های قرمز باید در حوض های بسته داخل شهرها و محل های مشخص شده توسط شهرداری و محدوده های آبی که ارتباطی با محیط های آبی و آب های آزاد ندارند، آزاد شوند.

«لاک ‌پشت »، «مارآبی» و «سمندر لرستانی» نیز از دیگر گونه های مهاجم و خطرناکی هستند که چند سالی است مهمان ناخوانده سفره ‌های هفت سین‌ برخی از خانواده‌ های ایرانی شده اند. گونه هایی که توسط سودجویانی با ادعای افزایش ثروت و خوشبختی به صورت غیر قانونی به فروش می رسند و پس از گذشت مدتی در طبیعت رها می شوند و معضل بزرگی برای حیات وحش ایجاد می کنند.

سمندر لرستانی معروف به امپراطور از جمله آنهاست. سمندر لرستانی جزو گونه های در خطر انقراض در فهرست اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست( IUCN) قرار دارد.

به گفته علی سالاروند، مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان، این گونه در دو الی سه زیستگاه طبیعی لرستان یافت می شود. دسترسی به یک مورد آنها در منطقه «کول چپ» پلدختر راحت است و سودجویان و قاچاقچیان با مراجعه به این منطقه می توانند این گونه را شکار کنند. در این راستا یک کمپ موقت برای حفاظت از این گونه در این منطقه ایجاد کرده ایم. در تلاش هستیم پاسگاه محیط بانی نیز در «شاداب کوه» برای حفاظت از این گونه دایر کنیم. همچنین گشت های نظارتی برای پیشگیری از قاچاق این گونه در استان های دیگر راه اندازی کرده ایم.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست نیز درباره خرید و فروش گونه های نادر برای سفره های هفت سین گفت: لاک پشت، مار آبی، سمندر لرستانی و سمندر کردستانی از جمله گونه‌ های به‌ شدت نایاب و در معرض انقراض ایران هستند. خرید و فروش آنها مجاز نیست زیرا ما نمی‌ توانیم به صورت همیشگی، دائمی و مناسب از آنها مراقبت کنیم یا به زیستگاه اصلی شان برگردانیم. تقاضا داریم کسانی که این گونه ‌ها را خریداری کرده ‌اند آنها را به محیط بانی‌ ها تحویل دهند تا این گونه‌ ها به محیط زندگی خودشان برگردند. همچنین با دهیاری ها و شهرداری ها هماهنگ کرده ایم تا محیطی برای رهاسازی ماهی های قرمز مشخص کنند زیرا این ماهی ها ناقل بیماری به گونه‌ های بومی هستند و موجب نابودی آنها می شوند.

گزارش: بیتا اکبری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل