نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آمار و ارقام اشتباه فضای علمی کشوررا متشنج می کند

 سورنا ستاری سه شنبه شب در مراسم تکریم از خبرنگاران علم و فناوری در هتل لاله تهران افزود:در دو سال گذشته سعی کرده ام که هیچ انتصاب سیاسی در این معاونت نداشته باشم و هیچ فردی نمی تواند ادعا کند در این مدت یک جمله سیاسی از من شنیده است؛ این حوزه بیشتر نیاز به آرامش دارد.

وی ادامه داد:زمانی که حوزه علم با سیاست آلوده شود، فضا از آرامش خارج خواهد شد؛ محقق بیشتر برای انجام تحقیق خود به آرامش نیازدارد.
ستاری با اشاره به اینکه بزرگ کردن دستاوردهایی که واقعیت ندارد کار درستی نیست، افزود:استفاده ازتعابیری همچون 'برای اولین بار درخاورمیانه '،' برای اولین بار در جهان' درست نیست چرا که زمانی حقیقت مشخص شود؛ این امر ناراحت و مایوس کننده است.رسانه ها و مسئولان نباید یک اتفاق کوچک را بزرگ و یا دستاوردهای بزرگ را کوچک بشمارند.
ستاری گفت:موضوع شرکت های دانش بنیان که در این 2 سال مطرح شده، زیست بومی است که باید در کشور ایجاد و در آن به جوانان توجه شود؛ سرمایه و پایه شرکت های دانش بنیان فیزیکی نیست بلکه نیروی انسانی و قدرت فکر و دانش فوق العاده آنها است.
وی با اشاره به این که کشور در حال رسیدن به این نتیجه است که با پول نفت و معدن نمی توان مملکت را نگه داشت، افزود: امیدوارم روزی برسد که یک استاندار به همان اندازه که از کشف و استخراج یک معدن گچ و آهک در استان خود خوشحال می شود ،نسبت به استعداد یابی نیروی کارآفرین در دانشگاه خود نیز خوشحال شود.
ستاری گفت: بیان واژه فرار مغزها قابل بحث است، برخی از حرف ها که در این خصوص بیان می شود بسیار ناراحت کننده است ،باید از بیان حرف های عجیب وغریب و احساسی فاصله بگیریم ،باید زیست بومی را در کشور درست کنیم که فرزندانمان در کشور خود بمانند.باید این درک در کشور ایجاد شود، این درک فقط مختص دولت نیست.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل