معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که بحث بازنگری آییننامه انجمنهای علمی در دستور کار معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم قرار گرفته است، گفت: یکی از محورهای آن، بازنگری بر محور فناوریهای جدید است، لذا انجمنهای علمی در ساختار جدید به انجمنهای علمی و فناوری تبدیل میشوند.
به گزارش سیناپرس ، دکتر عبدالحسین کلانتری در آیین اختتامیه دهمین «جشنواره درون دانشگاهی حرکت» دانشگاه جامع علمی کاربردی که به میزبانی استان قزوین برگزار شد، «جشنواره حرکت» را رویدادی بزرگ در عرصه رقابت علمی کشور برشمرد و خاطر نشان کرد: انجمنهای علمی به مثابه پویاترین بخش دانشجویی، نقشی بیبدیل در سرزندگی و رشد علمی دانشگاهها دارند که ثمره این فعالیتها در طول یک سال تحصیلی، در بستر رقابتی یک رویداد بزرگ علمی تحت عنوان جشنواره حرکت نمایش داده میشود.
وی با بیان این که همت وزارت علوم بر این امر استوار است تا مهارتافزایی را به حوزه آموزش دانشگاهی تزریق کند، افزود: خوشبختانه دانشگاه جامع علمی کاربردی پیشاپیش به استقبال موضوع مهارتافزایی در آموزش عالی رفته و این مهم را با تلفیق علم و مهارت در ساختار آموزشی خود نهادینه کرده است؛ لذا این دانشگاه به معنای دقیق کلمه پاسخگوی نیاز امروز و دانشگاه نسل فرداست و امروز جامعه به آموزشهای مهارتی نیاز مبرم دارد.
دکتر کلانتری با اشاره به اینکه تعامل میان دانش استاد و تجربه دانشجو، وجه ممتاز دانشگاه جامع علمی کاربردی است، اظهار کرد: تعامل دانش استادی و تجارب دانشجویی در دانشگاه جامع علمی کاربردی، ترکیبی بینظیر و متفاوت از سایر نظامهای متداول آموزشی پدید آورده، به گونهای که به جای یک رابطه یک سویه، این دو رکن مهم در کنار یکدیگر و به صورت همافزا بحث علمآموزی و مهارتافزایی را پیش میبرند، این دانشگاه همچنین با ترکیب تجربیات دانشجویی در کنار علم اساتید توانسته رابطه استاد و شاگردی را در نظام متداول آموزشی کشور تغییر دهد.
وی از طرح بازنگری در آییننامه انجمنهای علمی توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خبر داد و افزود: به موازات گامهای شایان توجهی که انجمنهای علمی، همگام با تغییرات فضای کلان کشور و جهان برمیدارند، بحث بازنگری آییننامه انجمنهای علمی نیز در دستور کار معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم قرار گرفته که یکی از محورهای آن، بازنگری بر محور فناوریهای جدید بوده، لذا انجمنهای علمی در ساختار جدید به انجمنهای علمی و فناوری تبدیل میشوند.
وی با تاکید بر اینکه این بازنگری فرصتی بینظیر برای دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان یک دانشگاه متکی بر مهارت ایجاد میکند، تصریح کرد: اگر در ساختار قبلی، نقطه اتکای انجمنها محفوظات علمی و دانش نظری بوده، در ساختار جدید، انجمنهای مهارتمحور و مبتنی بر فناوری ایفای نقش خواهند کرد که فرصتی طلایی برای شکوفایی انجمنهای علمی-دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی فراهم میکند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، ایجاد ارتباط میان انجمن علمی دانشجویان و انجمن علمی اساتید را از دیگر محورهای بازنگری در آییننامه انجمنهای علمی عنوان کرد و گفت: علاوه بر این، برقراری ارتباط محکم میان انجمنهای علمی و مسائل کشور در حوزه صنعت و جامعه از مهمترین محورهای طرح بازنگری این آییننامه است که جهتدهی ویژهای به فعالیت انجمنهای علمی داده و کمک شایانی به تقویت ارتباط میان دانشگاه و جامعه خواهد کرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، آینده را از آن دانشجویان امروز کشور دانست و بر اعتماد بیشتر به دانشجویان برای مواجهه با مسائل واقعی کشور تاکید کرد.
به گزارش دانشگاه جامع علمیکاربردی، دکتر کلانتری از نمایشگاه آثار و دستاوردهای انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی که در فضای جانبی محل برگزاری آیین اختتامیه جشنواره برپا شده بود، بازدید کرد.
No tags for this post.