استفاده از ایموجی ها یکی از راه های متعددی است که افراد در هنگام برقراری ارتباط با دیگران احساس خود را بیان می کنند. در حالی که هر شکل تصویر شده در ایموجی ها می توانند معانی مختلفی داشته باشند. به نظر می رسد بسیاری از مردم ممکن است افکار واقعی خود را پشت این چهره های دوستانه پنهان کنند.
به گزارش سیناپرس، تحقیقات جدید روانشناسان اجتماعی در ژاپن نشان می دهد: زمانی که مردم می خواهند احساسات منفی خود را پنهان کنند، از شکلک های مثبت بیشتری استفاده کنند.
مویو لیو، یکی از نویسندگان این مطالعه و محقق دانشگاه توکیو، در این رابطه می گوید: با رایج تر شدن روابط اجتماعی آنلاین، مردم عادت کرده اند که بیان خود را زیبا کرده و مناسب بودن ارتباطات خود را بررسی کنند. با این حال ما متوجه شدم که این موضوع ممکن است باعث شود ما ارتباط خود را با احساسات واقعی از دست بدهیم.
به باور روانشناسان، پنهان کردن احساسات منفی ممکن است ناشی از این باشد که مردم چگونه از شما انتظار دارند که در سناریوهای خاصی احساس یا عمل کنید. برای نمونه اگر مادربزرگ شما یک ژاکت زشت برایتان بافته باشد به احتمال زیاد، شما ممکن است لبخند زده و تشکر کرده باشید در حالی که فکر می کنید هرگز با پوشیدن این لباس در انظار عمومی ظاهر نخواهید شد.
این رفتار در روانشناسی، قانون نمایش نامیده می شود که پاسخ های اجتماعی مناسب به احساسات را شامل می شود. مردم از قوانین نمایش برای حفظ صلح و هماهنگی در مواجه شدن با دیگران استفاده کرده و از بروز هرگونه واکنش بیش از حد منفی خودداری می کنند. به گزارش سیناپرس،به عنوان مثال اگر شما آنچه را که واقعاً در مورد ژاکت احساس می کردید گفته بودید، ممکن بود مادربزرگتان ناراحت شده و شما را به عنوان عضو ناسپاس خانواده معرفی کند.
امروزه و از آنجایی که مردم بیشتر به صورت آنلاین با یکدیگر در تعامل هستند ، محققان به بررسی نحوه دیجیتالی کردن قانون نمایش برای بیان و پنهان کردن احساسات واقعی خود پرداختند. پژوهشگران برای بررسی این موضوع ۱۲۸۹ نفر را با Simeiji، محبوب ترین و قابل دانلودترین صفحه کلید ایموجی، زیر نظر قرار دادند.
مطالعات قبلی نشان داد: افراد از ایموجی ها برای بیان حالات چهره ای که احتمالاً در زندگی واقعی انجام می دهند، استفاده می کنند. با این حال، مشخص نیست که آیا این ایموجی ها تجربیات افراد را منتقل می کنند یا خیر.
باید توجه داشت که جعل بیش از حد احساسات حتی به صورت آنلاین، می تواند باعث خستگی عاطفی شما شود. در این میان احساسات منفی به ویژه نگران کننده هستند زیرا معمولاً نمی توان به طور عمومی در مورد آنها حرف زد با این حال، عوامل دیگری بر قاعده نمایش تأثیر می گذارد.
شرکت کنندگان در مطالعه به چندین سوال در مورد استفاده از ایموجی و آرماش روانی کلی پاسخ دادند. سپس، لیو پیامهایی در زمینههای اجتماعی مختلف به آنها ارائه کرد و از آنها خواست که به طور معمول به این پیام ها پاسخ دهند. در ادامه محققان شدت عبارات عاطفیافراد را در پاسخ های خود ارزیابی کرد.
به این ترتیب مشخص شد افراد هنگام صحبت با دوستان نزدیک یا در مورد مسائل خصوصی احساس راحتی داشته و احساسات بیشتری را ابراز کنند. در این میان کمترین پیامهای احساسی هنگام صحبت با فردی با وضعیت اجتماعی بالاتر رخ می دهد.
علاوه بر این مشخص شد ،هنگامی که مردم احساسات خود را بیان می کردند، اغلب از شکلک هایی استفاده کردند که با لحن پیام مطابقت داشتند. اگرچه، زمانی که مردم نیاز به پنهان کردن احساسات واقعی خود را داشتند، از ایموجی های مخالف برای انتقال پیام بهره می بردند. به عنوان مثال، افراد برای پنهان کردن احساسات منفی، ایموجی های خندان را استفاده می کنند. آنها فقط زمانی از ایموجی های منفی مانند چهره های خشمگین یا اخم استفاده می کردند که به شدت احساسات منفی از طرف مقابل دریافت کرده باشند.
به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Frontiers in Psychology منتشر شده است.
مترجم: نیروانا محمدحسینی
No tags for this post.