نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

در عرصه فرهنگ، نیاز به نوآوری فرهنگی داریم

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم،تحقیقات و فناوری گفت: ترویج فرهنگ نوآوری و ایجاد حساسیت در نسل جدید نسبت به این مساله از راهبردها و رویکردهای جدی وزارت علوم در دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

به گزارش سیناپرس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ، عبدالحسین کلانتری روز یکشنبه در آئین افتتاح نخستین مرکز نوآوری فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های کشور (حمپا)در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) افزود: اگر سیری اجمالی به تاریخ داشته باشیم متوجه می‌شویم تحول، تغییر و حرکت ذاتی بوده و هیچ جامعه‌ای را بدون این سیر و فرهنگ نمی‌توان یافت.

وی با بیان اینکه در دوره اخیر با گسترش فناوری‌ها و افزایش ارتباطات سیر تحولات و دگرگونی‌ها شدت بیشتری یافته است،اظهار کرد: اگر نتوانیم خود را با این تحولات همراه کنیم ناخودآگاه یا مغلوب آن خواهیم شد یا اصالت تاریخی و تمدنی خود را از دست خواهیم داد.

کلانتری تصریح کرد: دولت سیزدهم در سند تحول خود توجه ویژه ای به مقوله فرهنگ داشته است و تلاش شده تا دغدغه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری در این رابطه مورد توجه جدی قرار بگیرد.

معاون وزیر علوم،تحقیقات و فناوری با بیان اینکه عملیاتی کردن شعار نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری در وزارت علوم با جدیت مورد توجه است،اظهار کرد: در عرصه فرهنگ نیاز به نوآوری فرهنگی داریم و مجموعه‌هایی مانند حمپا در این مسیر گام برمی‌دارند تا خلاقیت‌های دانشجویی در عرصه فرهنگی و اجتماعی به منصه ظهور برسد.

وی یادآور شد: مرکز نوآوری فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های کشور فضایی را فراهم می‌کند که مسائل فرهنگی و اجتماعی روی میز قرار گرفته و برای تمام مراکز دانشگاهی فرصتی پیش خواهد آمد تا به منظور حل مسائل راهکارهایی ارائه دهند.

ایده‌های خلاقانه فرهنگی، مبتنی بر مسائل جامعه و دانشگاه است

معاون فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: «حمپا» حرکت مبتکرانه برای پیشرفت ایران، خیز جدی علیه نگاه ساختاری و منجمد نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی است که میدان‌داری آن را انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی دانشگاه بر عهده گرفته‌اند.

دکتر محمدحسین محمدی اظهار کرد: باور ما بر این است که افتتاح اولین مرکز نوآوری فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های کشور در دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) فصل جدیدی از فعالیت‌های مؤثر فرهنگی توسط نسل جوان دانشگاهی خواهد بود.

وی بیان کرد: در این فصل شاهد اتفاقات منحصر به‌فرد و مبتکرانه‌ای خواهیم بود که از ویژگی‌های این فصل جدید می‌توان به پردازش ایده‌ها و دغدغه‌های همگرایانه اشاره کرد که با کار تیمی به شکوفایی کار فرهنگی منجر خواهد شد.

معاون فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) با بیان اینکه حمپا، مرحله پوست‌اندازی فعالیت‌های فرهنگی است، افزود: در حمپا (حرکت مبتکرانه برای پیشرفت ایران) افرادی حضور دارند که حاضرند برای ایده‌های خود مجاهدت کنند.

وی گفت: ۸ هزار ۳۰۰ دانشجوی این دانشگاه همگی صاحب ایده و خلاقیت‌اند و این فرصتی است تا نگاه‌های ساختارگرایانه و حاکمیتی را کنار گذاشته و با سپردن میدان عمل به نسل جوان، تنها به نظارت و جهت‌دهی ایده‌ها اکتفا کنیم.

محمدی تصریح کرد: ایده‌های خلاقانه فرهنگی مبتنی بر مسائل جامعه و دانشگاه است و بنا داریم حمپا را به محلی برای تجمیع نظام مسائل دانشگاه و شهر و جامعه و کشور تبدیل کنیم، مسائلی که غالباً احصا شده اما به جهت کُند بودن ساختارها حل آن بر زمین مانده و به جریان نیفتاده است.

وی خاطرنشان کرد: نگاه حمپا مبتنی بر مسئولیت اجتماعی است. دانشگاه در این میان نقشی در حل مسائل اجتماعی و فرهنگی تعریف کرده و در تلاش است تا در راستای رسالت خود به مبدأ تحولات جامعه تبدیل شود.

وی در پایان بیان کرد: حمپا در ابتدای راه، پیوند دانشجو با مسائل و در ادامه پیوند دانشگاه با جامعه را دنبال می‌کند که تعامل مدبرانه اساتید دانشگاهی با حمپا سرعت نیل به این اهداف را دوچندان خواهد کرد

خروج از نسخه موبایل