برند ملی در حوزه محصولات با فناوری پیشرفته تقویت میشود
رئیس مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری در گردهمایی باشگاه شرکتهای صادراتی دانشبنیان با بیان این که برند ملی در حوزه محصولات با فناوری پیشرفته تقویت میشود، گفت: هدف اصلی باشگاه شرکتهای صادراتی دانشبنیان تقویت برند ملی ایران در حوزه محصولات هایتک است و این مهم یکی از دستاوردهایی است که میتوانیم در آینده و در کنار هم جشن بگیریم.
گردهمایی باشگاه شرکتهای صادراتی دانشبنیان با حضور بیش از ۳۰۰ شرکت دانشبنیان برتر صادراتی برگزار شد و در این رویداد از شرکتهای ۵ ستاره، ۴ ستاره و ۲۰ شرکت که در سال ۱۴۰۰ جهش صادراتی داشتهاند، تقدیر به عمل آمد. این شرکتها با ارزیابی شاخصهای مختلف انتخاب شدهاند که این شاخصها در سه گروه «فنی»، «سازمانی» و «بازاری» دستهبندی میشوند.
امیرحسین میرآبادی، رئیس مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری در این مراسم، یکی از اهداف برگزاری چنین رویدادی را ایجاد و تقویت نام ایران و محصولات ایرانی در جهان دانست و گفت: این کار میتواند مسیر پیشرفت شرکتها را در سطح بینالمللی هموار کند. هدف اصلی باشگاه شرکتهای صادراتی دانشبنیان هم تقویت برند ملی ایران در حوزه محصولات هایتک است. ایجاد و تقویت برند ملی یکی از دستاوردهایی است که میتوانیم در آینده و در کنار هم جشن بگیریم.
وی افزود: ایده تشکیل باشگاه صادرات در سال ۹۷ و ۹۸ شکل گرفت و این گردهمایی به پشتوانه حدود ۴ سال فعالیت بیوقفه باشگاه صادارت برگزار شده است. با تلاش دستاندرکاران باشگاه صادرات؛ تاکنون ۱۳۰۰ شرکت ارزیابی فنی و ۹۴۸ شرکت به طور کامل ارزیابی شدهاند.
پیشتازی حوزه ماشینآلات و تجهیزات پیشرفته در صادرات
به گفته میرآبادی، بر این اساس حوزه ماشینآلات و تجهیزات پیشرفته از لحاظ تعداد محصولات صادراتی، رتبه نخست را دارد. در واقع ارزیابی شرکتها به روشهای مختلفی انجام میشود؛ اما گفتوگوهای سالانه با شرکتها برای دریافت دادههای آنها همچنان در حال انجام است.
وی با تاکید بر اینکه همافزایی و بسیج همه امکانات نهادهای مختلف برای کمک به شرکتهای دانشبنیان صادراتی یکی از اولویتهای جدی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان است، گفت: در نهایت هدف همه ما ارتقای صادرات شرکتها است. بر همین اساس نیز کمیته مشترکی با سازمان توسعه تجارت تشکیل شده که مشکلات شرکتهای عضو باشگاه را به صورت موردی بررسی و به رفع موانع پیش روی آنها اقدام میکنیم. این هموارسازی مسیر برای شرکتها در باشگاه صادرات انجام میشود.
به گزارش سیناپرس به نقل از معاونت علمی ریاستجمهوری، باشگاه صادرات به عنوان نهاد غیردولتی با هدف ایجاد بستر گفتمان بین شرکتهای دانشبنیان تاسیس شده و به دنبال شناسایی و رتبهبندی شرکتها، رشد شرکتها، توسعه بازارهای صادراتی و همافزایی نهادهای مؤثر در توسعه صادرات است. این مجموعه برای توسعه بازارهای صادراتی، فعالیتهای مختلفی را اولویت قرار داده است که از آن جمله میتوان به «ایجاد و ساماندهی دفاتر صادراتی»، «تشکیل کنسرسیوم»، «ایجاد برند مشترک»، «کمک به تامین مالی شرکتها در مسیر صادرات» و «توسعه بازار خدمات تخصصی برای شرکتها» اشاره کرد.
این باشگاه برای ارزیابی شرکتها در سه گروه یاد شده جزئیات و شاخصهای مختلفی را با توجه به دادههای نهادهای ذیربط و دادههای ارسالی شرکتها انجام میدهد. طبق این شاخصها شرکتها در ۵ گروه «شرکتهای ۵ ستاره»، «شرکتهای ۴ ستاره»، «شرکتهای ۳ ستاره»، «شرکتهای ۲ ستاره» و «شرکتهای مستعد» طبقهبندی میشوند. فرآیند ارزیابی و رتبهدهی همواره در حال بهروزرسانی است و شرکتهایی که در حوزه صادرات محصولات دانشبنیان خود پیشرفت میکنند، به گروههای بالاتر ارتقاء مییابند.
اهداف گردهمایی
این رویداد بزرگ ملی؛ آشنایی شرکتها و ایجاد یک بستر تعامل بین آنها در قالب کمیتههای مجزا را هدف قرار داده است. این کمیتهها که در آینده نزدیک تشکیل میشوند هرکدام مربوط به یک حوزه فناوری هستند. به این ترتیب شرکتها میتوانند در کنار هم چالشهای پیش روی خود را رفع کنند. این همافزایی به همراه کمکهای نهادهای دولتی منجر به افزایش کمیت و کیفیت صادرات دانشبنیان میشود. تمام مراحل این فرآیند در باشگاه صادرات انجام خواهد شد. از دیگر اهداف گردهمایی باشگاه صادرات میتوان به اعلام حمایتهای خاص هریک از نهادهای مرتبط با صادرات دانشبنیان اشاره کرد.
No tags for this post.