رشد چهار برابری پروژه های تحقیقاتی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد خوانساری اظهارکرد: در حال حاضر، تعداد پروژه های جاری این پژوهشگاه 34 پروژه کلان است که در قالب 6 طرح بلندمدت 3 تا 5 ساله در حال انجام است.

وی بااشاره به نقش پژوهشگاه به عنوان مشاور اصلی وزارت ارتباطات،گفت: براساس نیازهای حاکمیتی، جامعه و نیز نیازهای مجموعه وزارت ارتباطات در حوزه پژوهش های کاربردی و آینده پژوهی، فعالیت ها را دنبال خواهیم کرد.

خوانساری افزود: بنای مرکز بر این است در پروژه های خرد وارد نشده و فعالیت های خود را به طرح های کلان بلند مدت محدود کند تا فعالیت ها هدفدار و با تمرکز بر خروجی مورد نیاز کشور و بومی سازی فناوری های مطلوب در حوزه ICT باشد.

*** بهره گیری از دانش فنی ایرانیان خارج از کشور برای بومی سازی تکنولوژی

وی در ادامه راهبرد سال 94 را ارتباط نزدیک با مراکز پژوهشی و دانشگاه ها و تجاری سازی فعالیت های قبلی پژوهشگاه با کمک بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: استفاده از دانش فنی ایرانیان خارج کشور جهت تسریع در رسیدن به اهداف بومی سازی تکنولوژی و دنبال کردن سیاست اقتصاد مقاومتی و سیاستهای علمی- فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری از راهبردهای کلانی است که به شکل مشخص در قالب برنامه های سال 94 دیده شده است.

خوانساری گفت: به عنوان مشاور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز مطالعه امکان سنجی ورود اپراتور چهارم را بررسی و در نتیجه در سال 94 ورود اپراتورهای مجازی را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: همچنین اپراتور ماهواره ای و بحث قانونگذاری تجهیزات ماهواره ای، طرح جامع سازمان تنظیم مقررات از دیگر پروژه هاست که بخش عمده آن در سال 93 انجام و در حال نهایی شدن است. بررسی تنظیم مقررات OTT و CDN هم پیشرفت خوبی داشته و در سال 94 تکمیل خواهد شد.

خوانساری افزود: در حوزه ارتباطات ماهواره ای پروژه های خوبی برای بومی سازی شروع کردیم. پروژه آنتن ماهواره به پایان رسیده و پروژه بومی سازی حوزه ارتباطات ماهواره ای SSPA در پژوهشگاه در جریان است. 

خوانساری در ادامه در مورد حوزه صیانت فرهنگی- اجتماعی گفت: در چند ماه اخیر ارزیابی محصولات شرکت های توانمند انجام و طبقه بندی شرکت ها حداکثر تا 6 ماه نخست سال 94 انجام می شود.

***تهیه نقشه راه اولیه 5G

وی در بخش آینده پژوهی و آشنایی با فناوریهای نوین حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: مطالعات ابتدایی بحث 5G انجام و نقشه راه اولیه تهیه شده است. امیدواریم در همایش خردادماه سال 94 بتوانیم گام ها و برنامه های پژوهشی عملیاتی کشور را در این حوزه تدوین و در اختیار علاقه مندان و مسئولان قرار دهیم.

خوانساری در خصوص مرکز عملیات امنیت نیز به تجاری سازی فعالیت های قبل با کمک بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: عملیات تجاری سازی این دستاورد پژوهشی انجام و در سال 94 جامعه از طریق شرکت های دانش بنیان از دستاودرهای آن بهره مند خواهد شد.

رییس پژوهشگاه ICT اجرای 6 طرح موتور جست و جوی بومی، صیانت فرهنگی اجتماعی با بهره گیری از سامانه های هوشمند, توسعه آزمایشگاه های حوزه فاوا و بومی سازی فناوریهای مرتبط با شبکه پهن باند، توسعه و بکارگیری نرم افزارهای زیرساخت بومی و طرح مرکز عملیات امنیت بومی را جهارجوب اصلی برنامه مرکز در سال بعد برشمرد.

وی ابراز امیدواری کرد در سال 94 با آزاد سازی دسترسی به دستاوردهای پژوهشی IT به ویژه بومی سازی، تمام دستاوردهای مرکز در اختیار متخصصین و شرکت ها دانش بنیان قرار داده شود.

****بهره گیری از توان مراکز پژوهشی، دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان

رییس پژوهشگاه ICT با تاکید بر استفاده حداکثری از توان تمام مراکز پژوهشی، دانشگاه ها، متخصصین و شرکت های دانش بنیان در اجرای پروژه ها گفت: بر این اساس پروژه هایی دنبال می شود که عمدتا با مشارکت دانشگاه ها و بخش خصوصی شروع شده و هدف گذاری در حوزه زیرساخت های کشور بوده است.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین از شناسایی و تدوین 27 استاندارد پستی که به تصویب سازمان استاندارد رسیده خبر داد و گفت: گروه پست در قالب پژوهشکده جدید سیاستگذاری و مدیریت راهبردی فاوا فعال شده و در سال گذشته مورد تایید هیات امنا قرار گرفت و در این راستا ، قراردادهایی هم با شرکت پست برای انجام پژوهشهای کاربردی و بهبود فضای کسب و کار منعقد شده است.

خوانساری لازمه دستیابی به اهداف و برنامه ها را جذب نیروی با کیفیت برشمرد و خاطر نشان کرد: برای تقویت بدنه پژوهشی از توان پژوهشی دانشگاه ها، متخصصین و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بهره برده و در طول یک سال گذشته بطور متوسط به 2 برابر ظرفیت پژوهشی از نظر منابع انسانی رسیدیم.

وی با اشاره به تلاش برای ارتقای توان پژوهشی کشور اظهار داشت: از سوی دیگر با تاکید هیات امنای مرکز مبنی بر تقویت بدنه پژوهشی، نسبت به سال گذشته در زمینه تعداد اعضای هیات علمی، 25 درصد رشد را شاهدیم. 

وی در مورد پروژه جویشگر بومی (موتور جست و جو) نیز گفت: این طرح کلان در وزارت ارتباطات با همکاری سازمان فناوری اطلاعات مورد تصویب قرار گرفت و در سال 93 کلید خورد و هدف آن افزایش تعداد و تعداد کاربران از طریق ارایه خدمات متنوع و با کیفیت خواهد بود.

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات 44 سال پیش به عنوان بازوی علمی تحقیقاتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاسیس شد و در دوره ای نه چندان طولانی، دستاوردهای مثبتی به همراه داشت. 

این مرکز در حال حاضر با بازسازی هدفمند فضای کاری و زیرساخت های ضروری، بر مبنای پروژه های نیاز محور کشور و مجموعه وزارت ارتباطات، فضای آرامی جهت انجام فعالیت های پژوهشی را ایجاد کرده که با توجه به عزم جدی مجموعه در پیگیری اهداف و برنامه ها، امید روزهای درخشان آن می رود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا