نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

برنامه ریزی برای ساخت واکسن آنفلوانزای پرندگان

طی هفته های گذشته شاهد شیوع ویروس آنفلوانزای پرندگان در کشورهای مختلف بودیم و حتی در حوزه جنوب شرقی آسیا این بیماری در مواردی به انسان منتقل شده و موجب مرگ برخی افراد شد. در این راستا روسیه اعلام کرد: در صورت نیاز آمادگی ساخت واکسن انسانی این بیماری را دارد.

به گزارش سیناپرس، در پی شیوع جدی آنفلوانزای پرندگان در برخی کشورهای جهان، گنادی اونیشچنکو از پژوهشگران و مدیران ارشد آکادمی علوم روسیه، به رسانه های خبری گفت: روسیه برای شیوع یک بیماری همه گیر جدید که به طور بالقوه توسط آنفلوانزای مرغی ایجاد می شود آماده بوده و شرایط لازم برای توسعه و ساخت واکسن این بیماری را دارد.

این پژوهشگر ویروس شناس و استاد دانشگاه در ادامه توضیحاتش افزود : ما کاملا برای این همه گیری احتمالی آماده هستیم. محققان و صنایع داروسازی ما هر سال موفق به ساخت واکسن جدید شده اند. از نظر فنی چندین ماه طول می کشد تا واکسن جدیدی برای یک سویه جدید تهیه کنیم.

 اونیشچنکو خاطر نشان کرد: ما قطعاً با ظهور یک سویه جدید مواجه هستیم که در وهله اول یک بیماری همه گیر را به وجود آورده است. در صورت نیاز و اعلام رسمی به ما، خیلی سریع فرایند تشخیص ویژگی های این ویروس جدید را شروع خواهیم کرد، زیرا ساخت واکسن جدید برای یک سویه جهش یافته، بدون تشخیص و شناسایی دقیق ویژگی های عامل بیماری زا، غیرممکن است.

این کارشناس اهل روسیه، احتمال ظهور یک بیماری همه گیر جدید و ناشی از آنفلوانزای پرندگان را رد نکرده و خاطرنشان می کند: این خانواده از ویروس ها دوره خاصی دارند.

به گزارش سیناپرس، وی در خاتمه توضیحاتش افزود: ‌ما در تشخیص جهش های ویروس مهارت زیادی داشته و می‌ توانیم واکسن بسازیم. تنها نکته ‌ای که باعث شک و تردید می ‌شود، این است که آیا در زمان وقوع همه گیری احتمالی، داروهایی برای درمان افراد مبتلا در صورت عدم واکسینه شدن، داریم یا خیر. متاسفانه در این زمینه هیچ مصونیتی وجود ندارد.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل